Eind vorige week maakte Panasonic bekend alle nog uitstaande aandelen van supply-chain cloud software producten Blue Yonder op te kopen. De Japanse groep van heeft voor deze acquisitie $7,1 miljard over. Het is nu ook duidelijk waarom eind 2020 het einde van de zakelijke communicatieactiviteiten werd aangekondigd.
Telefonie, televisie en video
Panasonic is bij veel PBX en SIP resellers bekend. Het Japanse bedrijf behoort tot een van de oudere spelers in de markt, ook al is het nooit de grootste geweest. In de loop van de afgelopen vijf jaar heeft de markt echter ook gemerkt dat het bedrijf een grondige koerswisseling is gestart. Het afstoten van zakelijke telefonie volgende na het verlaten van de markt voor consumenten devices. Ook bij televisies en camera bewakingssystemen is een terugtrekkende beweging ingezet.
Verschuiving naar cloud en nieuwe structuur
Afgelopen jaar is met betrekkelijk weinig ophef en communicatie richting de pers een aandeel in Blue Yonder gekocht. Dat Amerikaanse bedrijf levert meerdere cloud based software oplossingen. Supply chain software is de core business en AI en ML zijn termen die daarbij horen. Op de overige 80 procent is nu dan ook een bod uitgebracht.
Blue Yonder is in het kanaal niet zo bekend, maar het is naar omzet gerekend de derde speler in de markt na SAP en Oracle. De e-commerce platformen van supermarkten vertrouwen op de SaaS applicaties van het bedrijf. De overname geeft dan ook wel heel duidelijk aan dat de Japanse organisatie echt wel een compleet andere koers gaat varen. Cloud en automation rekent Panasonic tot een van de vijf pijlers van de nieuwe holdingsstructuur die per volgend jaar operationeel moet zijn. Uit de meest recente kwartaalcijfers valt door herschikkingen niet meer op te maken wat de omzet bij telefonie ie geweest. Wat dat betreft lijkt er al afscheid te zijn genomen van een businessgroep.