ITchannelPRO heeft uit een bericht dat Panasonic naar partners heeft gestuurd, vernomen dat Panasonic zijn activiteiten op het gebied van bedrijfscommunicatie beëindigt. De redactie van ITchannelPRO heeft Panasonic uiteraard om een reactie gevraagd, maar helaas is die tot op heden uitgebleven.
De brief van Panasonic is geschreven door Carlos Osuna, general manager van Panasonic Europa, en daarin schrijft hij dat het hoofdkantoor een ‘strategische beslissing’ heeft genomen om de zakelijke communicatieactiviteiten van in de categorieën PBX, SIP en scanners te staken binnen een tijdsbestek van twee jaar na deze aankondiging. “Panasonic heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om een manier te vinden om het bedrijf voort te zetten door onze organisatie en haar relaties met partners zo duurzaam mogelijk te maken”, aldus het bericht aan partners. “Het is echter duidelijk geworden dat dit niet mogelijk is gezien de huidige zakelijke omgeving op basis van de beperkte capaciteit van fabrieksmiddelen.”
- Panasonic ziet volgens de brief aan partners de volgende ontwikkelingen die voortzetting van de activiteiten in deze markt onmogelijk maken:
- Een scherpe daling van de markt en een snelle verschuiving naar cloudgebaseerde oplossingen.
- Een technologische mismatch tussen fabrieksmiddelen/activa en toekomstige marktbehoeften en trends.
- Achterblijven bij de R&D-activiteiten van de concurrentie.
- Een constant financieel tekort om bovenstaande redenen.
- Een verschuiving naar nieuwe soorten communicatie (Teams, Zoom, etc.) aanzienlijk versneld door corona, wat de toekomst van het bedrijf onhoudbaar en onvoorspelbaar maakt.
Het team van Panasonic zal, volgens de brief, contact opnemen met distributeurs om het leveringsschema in de toekomst te bespreken en bestuderen en voor een toelichting op deze beslissing. De brief sluit met: “Het is daarom met groot verdriet dat we ons bedrijf sluiten, vooral een bedrijf met tientallen jaren geschiedenis en vertrouwen.”
Bron: Panasonic