In Amerika is een flinke ruzie gaande tussen T-Mobile en de andere mobiele operators. Aanleiding is een “handige app” waarmee T-Mobile overstappen van MNO naar het eigen netwerk binnen 15 minuten mogelijk maakt.
Als overstappen makkelijk is, dan profiteren daar consumenten van. Voor de telecomaanbieders is het een ander verhaal. Slapende contracten en lastige overstap procedures zijn een garantie voor een hogere ARPU, klanten stappen immers weinig over.
Er zijn goede redenen om een paar hordes in te bouwen om te makkelijk overstappen te dwarsbomen. Openstaande rekeningen en ID fraude zijn er twee van. Iedereen die langer in de business zit weet dat de lijst met valide redenen echt wel iets langer is.
Maar zelfs dan nog, hoort overstappen geen proces te zijn dat dagen duurt. Nu is dat in de Nederland en elders in de EU en bij de Britten goed geregeld. T-Mobile dacht schijnbaar op de Amerikaanse markt nog beter te kunnen scoren, door het proces te versnellen met behulp van AI.
Met de “Easy Switch” app powered by AI, zegt T-Mobile overstappen in 15 minuten mogelijk te maken. Dat is waanzinnig snel, zo snel dat het niet kan kloppen. En die aanname klopt dus. “Easy Switch” maakte kortstondig gebruik van AI tooling waarmee de klantgegevens bij de andere providers werd gescraped.
Hoe precies is niet helemaal duidelijk, maar door het dreigen met een een rechtszaak tegen T-Mobile door AT&T is wel bekend dat de app op basis van door de klant ingevoerde gegevens in AT&T omgeving data gaat verzamelen om een overstap mogelijk te maken.
Interessant detail in een nieuwsmelding hierover is deze opmerking: AT&T zei dat toen het ontdekte dat T-Mobile klantaccountgegevens van zijn servers scrapte, nieuwe beveiligingsmaatregelen heeft getroffen om de Easy Switch-tool te blokkeren. De volgende dag ontdekte men dat T-Mobile de tool had aangepast om de beveiligingsmaatregelen te omzeilen. Dit blokkeren en omzeilen gebeurde nog twee keer.
Hoe de Amerikaanse rechter naar deze zaak zal kijken, een zittingsdatum is inmiddels bekend, moet nog maar blijken. Maar dat het twee keer aanpassen van de “handige app” nodig is om een beveiliging te omzeilen zou voor elke Nederlandse rechter een “red flag” zijn.
T-Mobile kan met marketing proberen een hoop recht te praten dat krom is, AI gebruiken als verklaring voor alles. Maar dit lijkt toch echt iets te veel op illegaal toegang verkrijgen. Dat heet bij ons computervredebreuk en is strafbaar volgens artikel 138ab WvSr





