• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

Over ketens en ketenaansprakelijkheid gesproken

18-04-2025
keten
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

In de gesprekken die ITchannelPRO voert komt heel vaak het begrip keten ter sprake. IT resellers zijn onderdeel van een keten die begint bij grondstoffen en eindigt bij de gebruiker van het device. Weten hoe een keten exact in elkaar steekt en functioneert is een vak op zich. Weten waarom het begrip ketenaansprakelijkheid vaker een rol speelt dan je lief is weet bijna iedereen.

ketenEerder deze week was er een kortstondig incident met Zoom. De vergaderapplicatie deed het niet. Gebruikers konden de storing niet omzeilen om van webbrowser naar app over te stappen, of omgekeerd. Dienst lag er compleet uit, maar toch ook weer niet.

Het probleem was betrekkelijk snel gevonden en verholpen, maar pijnlijk was het wel. De partij die de domeinnaam Zoom.us heeft uitgegeven, GoDaddy, was weer eens flink de mist in gegaan. Het had de naam gewoon op zwart gezet. Niet in de rol als hoster (registrar), maar als registry. Iedereen met kennis van domeinnamen zal gruwelen van deze zoveelste blunder (bron).

Voor een veel grotere groep in de IT is het vooral een voorbeeld van de complexiteit van de keten. Een domeinnaam, dat is het startpunt van heel veel processen en tegelijk een extreem kwetsbare schakel. Als de domeinnaam niet bereikbaar is dan valt een heel kaartenhuis van websites, applicaties, noem het maar op dat daar naar verwijst of informatie ophaalt in elkaar.

Kun je als IT dienstverlener met dat soort uitval rekening houden? Als het antwoord ja is dan geef je aan zicht te hebben op de hele keten. Dat is min of meer de verwachting van klanten? Die verwachten dat wat je levert het altijd doet en er voor zorgt dat het zo blijft. De doorsnee klant legt (on-)bewust de verantwoordelijkheid voor een proces dat door derden wordt gevoed en gevormd bij je neer. Dat is ketenaansprakelijkheid.

De case van Zoom is ver weg, dichter bij huis hebben we recent ook meegemaakt dat iets onbereikbaar was. In Duitsland is de enige zendmast in een landelijk gebied op een vrijdag uitgevallen. Geen technisch defect, maar de glasvezel naar de mast deed het niet. Oorzaak, de rekening voor de stroomvoorziening die bij die glasvezel hoorde was niet betaald. Het lokale stroombedrijf had de stroom afgesloten en daardoor waren een paar duizend bewoners en bedrijven onbereikbaar.

De telco zei geen schuld te hebben, want de glasvezel was van een andere leverancier. Die wees weer naar de lokale tussenpersoon die aanleg had gedaan en die keek boos naar naar het stroombedrijf dat de rekening niet goed geadresseerd had.

Iedereen wees naar de schakel een plek eerder in de keten. Voor de paasdagen kun je er over nadenken of die actie nou wel of niet illustreert wat ketenaansprakelijkheid is.

Tags: samenwerking

GerelateerdeBerichten

Het digitale ecosysteem van Limburg: Uitdagingen en kansen

2025/07/28

Compumatica en NTT DATA bundelen krachten

2025/07/25
Volgend bericht
SPRKL-Marketing-Dominique-4

De 3 marketingfouten die slimme IT-bedrijven toch maken

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon