Opvallend aan de communicatie van Mitel

Meer dan een jaar geleden is hier voor het laatst over Mitel geschreven en toen ging het over een aankoop. Deze keer is de reden een opvallend vage melding over aanpassingen van het portfolio. Opvallend daaraan is om te beginnen dat er maar een bron is.

MItel logoMitel heeft vorig jaar Unify van Atos overgenomen. Daarna is men begonnen het portfolio onder handen te nemen, want er was overlap en de onderlinge samenhang was niet echt duidelijk. Nu zijn dat zaken die bij elke overname spelen, dus tot zo ver is er niets opvallends.

Het wordt anders bij de meldingen die daarna volgden. Mitel heeft voor de Amerikaanse markt nog behoorlijk wat gecommuniceerd. EMEA kon het doen met een paar berichten over nieuwe directieleden. Wat wel nog meer duidelijk werd is dat Mitel alleen DACH als een goede markt ziet, de rest van EMEA is dat niet.

DACH, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn landen waar het ISDN gehalte veel hoger is dan in Nederland, België en Frankrijk. Dat is geen grap, maar Mitel noemt ISDN echt als een reden voor de focus op DACH, net als DECT.

Lezers van ITchannelPRO weten dat de markt voor DECT toestellen best wel lastig is, dus om daar nou de hele business op te richten komt raar over. Gelukkig is dat niet wat Mitel van plan is. Men wil daarnaast veel meer gaaoen met hybride UC oplossingen. Interessant, want Mitel heeft geen eigen publieke cloud aanbod, daarvoor is samenwerking met Ring Central.

Ring Central hanteert een afwijkend distributiemodel. Of alle bestaande partners van Mitel in DACH daar blij van worden is nog maar de vraag. In de communicatie van Mitel is daar het laatste jaar zo te zien met geen woord gerept. Dat is niet het enige. Mitel stelt ook dat het portfolio wordt afgeslankt, maar geeft niet aan welke producten komen te vervallen, behalve dan dat het ook de MiVoice office 400 serie betreft. Bij de doelgroepen die het bedrijf centraal wil stellen idem, men noemt een paar – erg voor de hand liggende – verticals en zegt niet wat daarvan de consequenties zijn voor partners en eindgebruikers.

Dat er maar een bron te vinden was voor deze veranderingen, dat Mitel niets bevestigt of bestrijdt en dat niemand er op reageert is opvallend. Bij een merk dat Top-of-mind is zou dat nooit gebeuren.

Mobiele versie afsluiten