Afgelopen maandag heeft de Rechtbank Amsterdam drie VanMoof entiteiten failliet verklaard en wat er gebeurt is ook voor het IT kanaal erg interessant. Ook wat dat betreft is het goed dat dit bedrijf failliet is gegaan. De 5 belangrijkste ontwikkelingen rond VanMoof die relevant zijn staan hieronder.
1. Cloudcomponent
Als we kijken wat nu de meeste ophef veroorzaakt ( in Nederland en daarbuiten) dan is het niet dat deze fietsenmaker is omgevallen. Iedereen lijkt zich nu pas te realiseren dat voor het functioneren van iets alledaags als een fiets cloud en IT nodig zijn. Dat is echt een heel ander verhaal, een heel andere ervaring dan merken dat de Sonos zijn luidsprekers bewust en op afstand planned obsolete maakt. Luidsprekers zijn immers veel meer IT dan een fiets.
2. Klanten die trucs uithalen
Veel gebruikers vrezen dat de duurbetaalde fiets het van de ene op de andere dag niet meer kan doen, want de cloud is abstract, niemand weet ook waar die data staat. In reactie daarop zijn knutselaars, deels ook concurrenten, aan de slag gegaan. Er zijn apps gebouwd zodat in ieder geval een deel van de fiets-functionaliteit beschikbaar blijft. Garantie dat al die apps daadwerkelijk werken is er natuurlijk niet, maar hordes gebruikers nemen nu wel het risico, omdat er geen alternatief is. Of die apps echt veilig zijn, of er geen data lekt? Dat is voor nu schijnbaar een ondergeschikt detail.
Die beweging, waarbij letterlijk tienduizenden gebruikers het recht op het goed dat zij hebben gekocht via een app claimen is wel iets om bij stil te staan. Wat nu als er een zakelijke dienst is die uitvalt en zakelijke gebruikers gaan trucs (laten) uithalen? Is dat hun goed recht? Nemen ze dan een groot risico, vergroot dat niet de kans dat er elders iets hopeloos fout gaat?
3. Klanten die personeel belagen
Klanten met een “kort lontje” bestaan, het is echter een onderwerp waar weinig over wordt geschreven. Het is goed dat VanMoof dat wel heeft gedaan, want dit is bijna een taboe. Al eerder zijn in Nederland personeelsleden van winkels onder druk gezet en zelfs bedreigd. Door klanten die merkten dat cadeaubonnen niet meer bruikbaar waren of dat bestellingen en reparaties onvindbaar waren.
VanMoof heeft dat willen voorkomen en daarmee de politie een hoop ellende bespaard. Die zelfde politie heeft toch wel iets meegekregen van alle onrust. Want als opeens hordes tegelijk aangifte willen doen van “diefstal” levert dat extra werk.
4. Rol socialmedia
Daarmee is nog iets duidelijk geworden. Via socialmedia kan iets in beweging worden gezet en (gelukkig) ook weer tot stilstand. Het idee om aangifte te doen is via socialmedia verspreid en de oproep van de politie dat niet te doen is dat ook.
5. Curatoren en de cloud
De curatoren moeten de komende periode de boel afwikkelen. Welke oplossing ook uit de bus rolt, de belangen van de klanten zijn ondergeschikt. Schuldeisers hebben zoals bekend voorrang. Daarom is deze zaak ook nog helemaal niet afgerond, want wat er met de data en de cloud van VanMoof gaat gebeuren weet niemand. Er is geen enkele curator in Nederland die hier ervaring mee heeft. Onbedoeld kan er dus de komende periode nog het nodige mis gaan dat geheid wordt opgepakt door de reguliere pers en er voor zorgt dat iedereen in Nederland een mening heeft over “data in de cloud”. Detail daarbij: er staan verkiezingen voor de deur. VanMoof is failliet en zal postuum op een ander vlak dan mobiliteit iets teweegbrengen en daar zal ook het kanaal iets van meekrijgen.