Opeens veel beweging op zakelijke telefoniemarkt Zwitserland

Wat scoort hoge ogen?

De telefoniemarkt is in veel landen verzadigd en volwassen. Beweging is er weinig en het zijn overnames die voor nog een beetje reuring zorgen. Niemand verwacht dan ook dat uitgerekend in Zwitserland opeens iets aan de hand is dat niemand zag aankomen.

zwitserlandAls een markt amper groeit dan verandert er in de regel ook weinig aan de ranking van beste of grootste aanbieders. Daarom zijn de rankings van telecombedrijven die meerdere keren per jaar voorbij komen weinig interessant. In het beste geval is er ergens achter de komma iets te zien.

Consumenten vs zakelijke gebruikers

De consumentenmarkt is niet gelijk aan de zakelijke markt. Consumenten kunnen makkelijker en sneller met de voeten stemmen. Bij diensten met contracten kan dat na 11 maanden worden opgezegd. Of het nu gaat om stroom of telecom, het overstappen is niet alleen wettelijk toegestaan, het proces is ook nog eens geautomatiseerd.

Op de zakelijke markt is het allemaal wat anders geregeld. Contracten zitten anders in elkaar, opzeggen gaat anders en overstappen is door de aard van de dienstverlening ook een ander proces.

Overstappen op de zakelijke markt voor gewone telefoniediensten kan wel, maar iedere gebruiker zal er wel goed over na denken. Om die reden zijn de rankings van de zakelijke telefoniemarkt nog saaier dan die van de consumentenmarkt.

Zwitsersland

Zwitserland gooit dit jaar roet in het eten. Het land dat staat voor stabiliteit en weinig verandering kent notabene op de zakelijke telefoniemarkt opeens veel beweging. Dit is een markt met 25 MNO’s, MNVO’s en daar zitten ook de grote internationale spelers tussen.

In de top 10 van aanbieders zijn de nummers 2 en 4 nieuw. De twee grootste oudere spelers zijn terug te vinden op plaats 8 en 10. Wat is hier aan de hand?

De onderzoekers en de pers kan er de vinger niet geheel achter krijgen. Het beeld dat er sprake is van een perfecte storm doemt op. De incumbent wordt afgestraft door de (te) forse prijsverhogingen, de grootste concurrent kampt met migratieproblemen en de twee nieuwkomers op de markt raken met nieuwe stijl communicatie een gevoelige snaar bij de zakelijke gebruikers.

Wat scoort?

Vanuit het niets scoort de nieuwe nummer 2 in Zwitserland hoog op de punten kwaliteit, innovatie, prijs en flexibiliteit. Daar zit een groep gebruikers duidelijk op de wachten.

De andere nieuwkomer die op 4 staat scoort nergens het hoogste resultaat, maar wel op alle punten hoog. Dat klinkt als een voorspelbaar aanbod en voorspelbare service. Daar is vraag naar en dat scoort hoge ogen.

Een dergelijke omwenteling van een top 10 lijstje voor zakelijke diensten is in Nederland nog nooit gespot.

Mobiele versie afsluiten