• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Op de agenda: vendor lock-in en technische afhankelijkheid van de cloud

02-12-2020
aws-logo
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

aws-logoEr zijn goede redenen kritisch te kijken naar cloud aanbod, de vendor lock-in wordt door de meesten herkend, de technische afhankelijkheid een stuk minder. Dat die laatste bestaat is eind vorige week weer eens aangetoond met de storingen bij AWS.

Cloud lock-in

Dat bij de cloud makkelijk sprake kan zijn van een vendor lock-in is algemeen bekend. Het is een variatie op iets dat al voor het cloud tijdperk bestond. Tal van SaaS applicaties garanderen die lock-in. Er is geen gelijkwaardig alternatief is of het migreren van data tussen diensten is complex en duur. Wettelijke regels dat mogelijk te maken zijn er nog niet . GAIA-X is op dat punt baanbrekend, maar vooralsnog niet de realiteit.

Gelukkig worden bij grotere opdrachten steeds vaak eisen gesteld aan het kunnen vertrekken van de ene na de andere cloud. In RFP en aanbestedingen staan die eisen inmiddels duidelijk omschreven. Dat is handig voor de grotere partijen, de doorsnee MKB’er met data en applicaties in de cloud heeft daar weinig aan. Waarschijnlijk kent hij het begrip interoperabiliteit niet, maar weet hij wel wat er onder vendor lock-in wordt verstaan.

Technische afhankelijkheid

Waar zowel grote als kleinere IT gebruikers veel minder bij stil staan is de technische afhankelijkheid van de cloud. Voor veel diensten is een cloud op de achtergrond essentieel. Dat valt pas op als er een storing is. Daarvan zijn afgelopen week weer meerdere voorbeelden verzameld.

Afgelopen donderdag verdween kortstondig AWS US-East-1 van de radar. De oorzaak is inmiddels bekend en ligt bij AWS zelf. Websites waren onbereikbaar, waardoor bedrijven omzet misliepen. Dat die bedrijven voor een spreiding hadden kunnen zorgen om een hogere redundantie te krijgen is bekend, maar elke keer blijkt toch weer dat niet iedereen daar vooraf goed over nadenkt. De cloud gaat immers toch nooit down.

Toch een single point of fail?

Er is ook een andere groep die geconfronteerd werd met het afwezig zijn van AWS US-East-1. Klanten van ConnectWise, Autodesk en anderen konden niet meer inloggen in de dienst. Er zijn meerdere indicaties dat die specifieke problemen ook in andere regio’s optraden. Dat doet vermoeden dat de er een kettingreactie is ontstaan of dat voor sommige diensten AWS US-East-1 toch een single point of fail is.

Op de agenda

Beide horen niet te mogen bestaan. Maar het is niet aan de eindgebruiker van de dienst om dat te regelen. Het is aan de aanbieder van de cloud dienst duidelijk te maken wat de technische afhankelijkheid is van het onderliggende platform en welke maatregelen er zijn getroffen om de risico’s te minimaliseren.

Als de aanbieder en de klant technische afhankelijkheid of vendor lock-in pas op de agenda zetten omdat er een concrete reden is daar over te praten is het eigenlijk al te laat.

Tags: cloudstoring

GerelateerdeBerichten

CISPE-300

CISPE sleept Europese Commissie (EC) voor de rechter

2025/07/30
terra-wortmann-cloud

Zo’n cloud bestaat niet in Nederland

2025/07/24
Volgend bericht

Breedband in Bedrijf gaat verder als Clear Mind IT Consultancy

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon