De Gouden Gids was net als het telefoonboek voor velen een onmisbare hulp. Daar zocht je de telefoonnummers en adressen op van leveranciers en klanten. In Nederland zijn de twee boekwerken al enige tijd verleden tijd en dat zelfs de Zwitserse toezichthouder er niets meer mee doet is ook veelbetekenend.
AA – AAA
De gouden gids en alle variaties daarop hebben behoorlijk lang een belangrijke functie gehad. Het leidde tot business en wie bovenaan een categorie stond deed goede zaken. Die bovenste positie moest wel verzonnen en betaald worden. Bedrijfsnamen beginnend met AA of AAA hebben allemaal te maken met de vindbaarheid in een boekwerk.
De jeugd zal de link tussen naam en positie niet snel leggen. Zij zoeken immers online en daar staat altijd de meest betalende partij bovenaan. Alfabetische volgorde is er nooit aan de orde. De jeugd zal ook niet stilstaan bij het feit dat gouden gids & Co goed waren voor behoorlijk wat werkgelegenheid. Verkoop van de advertenties, opmaak, druk en natuurlijk de distributie betekende honderden banen in het land. Wat zelfs bij de oudere generaties niet bekend is dat aan het verkopen van adresgegevens van zowel de gouden gids als de telefoongids big business was. De uitgevers verdienden daar jaarlijks miljoenen mee.
van papier naar online
De klad in beide boekwerken kwam rond de eeuwwisseling, toen verlegde Nederland via gratis internet en daarna breedband de voorkeur van zoeken op papier naar online zoeken. De gidsen werden per jaar dunner. De eigenaren wisselenden elkaar in hoog tempo op. In 2018 zou voor het laatst een papieren gouden gids worden verspreid (bron).
AVG
Alle ideeën over het verschuiven van print naar online zijn onjuist gebleken. Dit soort gidsen bestaat nog wel online, maar daar wordt niemand echt rijk of wijzer van. Dat heeft niet alleen te maken met de almacht van die ene Amerikaanse zoekmachine. Het is ook de AVG die het bestaansrecht van gidsen heeft uitgehold. Want hoewel de AVG een dergelijk overzicht toestaat is het principe van opt-in en het bijhouden veel te omslachtig.
De Zwitserse privacy toezichthouder heeft in 2019 een klacht ontvangen over een Zwitserse digitale gouden gids die zou worden uitgegeven en beheerd door de nationale telco. Begin deze week maakte men bekend dat het onderzoek is gestaakt. Het marktaandeel en de naamsbekendheid waren zo gering dat er geen enkele marktverstorend effect meetbaar was. Ook in de Alpen is de functie van de nationale of regionale gouden gids vervangen voor een internationale zoekmachine.
(Foto: Michiel1972, CC BY-SA 3.0)