Het onderzoek van Min EZK bestaat al meerdere jaren. Voorheen was alleen een ander ministerie de opdrachtgever. Doordat er versies van voorgaande jaren zijn zijn trends zichtbaar te maken. Dat gebeurt dan ook in deze editie. Op sommige vlakken is de Nederlandse consument zich meer bewust van online risico’s. Op andere punten lijkt de awareness en voorzichtigheid juist af te nemen.
Thuiswerken door Corona virus
Dat de groep die van een VPN verbinding gebruikt maakt zowel voor de thuiswerkers als voor heb die op kantoor werken even groot is (18 procent) is bijzonder. Dat slechts 5 procent een VPN inzet bij werken vanaf een openbare plek (“werken onderweg”) is ook bijzonder. Het is een zeer laag percentage.
Mogelijk helpt die lage score een negatieve ontwikkeling te verklaren. Dit jaar geeft 73 procent van de deelnemers aan zich weinig tot geen zorgen te maken over de online veiligheid op het werk (dat kan dus zowel op kantoor als op de thuiswerkplek zijn). Vorig jaar was dat nog 66 procent. Die ontwikkeling is niet goed, helemaal niet omdat 57 procent van de groep niet kan aangeven welke maatregelen de werkgever heeft getroffen om de thuiswerkplek veilig(-er) te maken.
Te moeilijk
De antwoorden op de vragen over bijvoorbeeld het maken van back-ups, het instellen van 2FA, het gebruik van een wachtwoordmanager en het uitloggen spreken wat dat betreft ook boekdelen. Elk van deze maatregelen wordt door een groep van 13 procent of meer als (te) moeilijk beschouwd. 22 tot 30 procent heeft er geen mening over, maar zegt nadrukkelijk niet er gebruik van te maken.
Elk van die maatregelen om de online veiligheid te vergroten is zowel privé als zakelijk te gebruiken. Mede daarom is het rapport van het Ministerie van EZK, hoewel vooral bedoeld om inzichtelijk te krijgen hoe consumenten zich online gedragen, ook echt bruikbaar voor wie oog heeft voor de zakelijke online veiligheid.