Onderzoek in opdracht van Gamma Communications, toont aan dat er ondanks uitdagende marktomstandigheden ruimte is voor bedrijven om te groeien. Menselijke factoren blijken cruciaal te zijn voor commercieel succes; bijna driekwart (70%) van de ondernemers in Nederland vindt dat een goede verstandhouding belangrijker is dan prijs en competenties bij het kiezen van een partner of leverancier.
Relaties
Veel bedrijven erkennen het belang van relaties, maar ze slagen er niet allemaal in goede relaties te realiseren. Voor bedrijven die daar wel in slagen, vormen sterke relaties een cruciale indicator voor zakelijk succes. Wanneer Europese bedrijven met een omzetgroei in de afgelopen twaalf maanden worden vergeleken met bedrijven waarvan de omzet is gedaald, wordt duidelijk dat er een aanzienlijk verschil is in de kwaliteit van de relaties met klanten en collega’s. Bijna driekwart (73%) van de leiders van groeiende bedrijven gaf aan dat zij een sterke band met hun klanten hadden, terwijl 64% hetzelfde zei over hun collega’s. In vergelijking hiermee gaf respectievelijk slechts 61% en 52% van de leiders van bedrijven met dalende inkomsten aan dat zij sterke relaties hadden met klanten en collega’s.
Bij het evalueren van het succes van bedrijven in heel Europa bleek dat bedrijven die in de afgelopen twaalf maanden een omzetgroei hebben doorgemaakt het beste presteerden op de volgende gebieden:
- Het bieden van effectieve probleemoplossing (74%)
- Het leveren van consistente producten en diensten van hoog niveau (70%)
- Het ontwikkelen en onderhouden van goede persoonlijke relaties met klanten (69%)
- Het verstrekken van waardevol advies aan bedrijven (68%)
Respondenten bij ondernemingen van wie de omzet in de afgelopen 12 maanden was gedaald, zijn het ermee eens dat meer feedback van klanten (48%) en een grotere focus op klantenservice t.o.v. winst (37%) hen zouden helpen om betere relaties met klanten op te bouwen.
Er was ook een duidelijk verband tussen succes en cultuur, waarbij succesvolle bedrijven de cultuur op de werkplek eerder hoger waardeerden dan bedrijven die minder goed presteerden (67% versus 55%). Daarnaast is driekwart (75%) het ermee eens dat sterke relaties met collega’s eveneens bijdragen aan zakelijke groei. De helft van de Nederlandse ondernemers erkent dat personeelsverloop een factor is geweest in het verlies van klanten. Meer dan een derde (39%) overweegt het komende jaar een carrièreswitch. Dit onderstreept het belang van een grotere nadruk op het ontwikkelen van positieve werkrelaties als prioriteit voor bedrijven in 2024.
Trends in Nederland
- Personeelsverloop vormt een aanzienlijke uitdaging voor Nederlandse bedrijven. De helft (45%) van de respondenten geeft aan dat het een belemmering vormt voor het opbouwen van sterke relaties met collega’s.
- Het verminderen van het personeelsverloop werd door 31% van de respondenten uit Nederland genoemd als een prioriteit bij het streven naar verbetering van klantrelaties. Daarnaast is er een iets grotere nadruk op training voor personeel met klantgerichte functies (34%).
- Betere interne relaties zijn de belangrijkste overwegingen het verlagen van de werkdruk (77%), het verbeteren van de organisatie van de werklast (77%), het vergroten van het interne vertrouwen (76%) en het verbeteren van communicatieve vaardigheden (75%).
- Nederland staat voor een uitdaging op het gebied van klantenservice. Bij het vergelijken van de antwoorden van andere landen, had Nederland het hoogste percentage respondenten (68%) dat gelooft dat tekortschieten in klantenservice resulteert in klantverlies.
Als reactie op deze bevindingen heeft Gamma een maatstaf ontwikkeld die de correlatie tussen sterke relaties en omzetgroei kan meten; ‘Rendement op Relaties’ (RoR). Daarnaast heeft Gamma deze tool ontwikkeld waarmee bedrijven hun eigen performance kunnen evalueren; deze is hier te vinden.