Dinsdag ik een omvangrijk en interessant onderzoek, het Reuters Digital News Report 2025, verschenen. Hierin staat hoe de consumptie van nieuws in tientallen landen zich ontwikkeld. Omdat deze consumptie ook online gebeurt zijn de bevindingen relevant voor iedereen in Nederland die devices verkoopt of zich bezighoudt met de productie en verspreiding van nieuws.
De situatie in Nederland komt aan bod op pagina 95. Voor nieuwsmakers is de belangrijkste grafiek het gemiddelde vertrouwen dat “het meest nieuws in de meeste gevallen waar isâ€. Dat antwoord gaf 51% van de Nederlanders in 2015 en 50% in het voorjaar van 2025. Dat is van de 180 landen waar dit onderzoek is de houden de twee na hoogste score.
Voor iedereen die hardware en diensten levert waarmee nieuws kan worden geconsumeerd is een vergelijkbare hoge en vooral stabiele score niet aanwezig. In 2015 gaf 80% van de geënquêteerden nieuws ook via tv te consumeren. Dat is tien jaar later nog maar 58%.
Deze behoorlijke achteruitgang verklaart ook waarom het tv aanbod van KPN, Ziggo en dergelijke op events als het recente Telecompaper Insights congres aan bod komen. Het televisietoestel wordt meer voor heel andere zaken gebruikt en dat drukt op de inkomsten van de aanbieders. De klap die tv heeft gemaaktt (-22%) is zelfs groter dan die van print (-18%). En dat is iets dat de lezer waarschijnlijk zal verbazen.
Die verbazing zal gelden bij de cijfers over de online consumptie van nieuws. Daar is in tien jaar tijd nagenoeg niets veranderd. Het was 80% en is nu 79%. Met andere woorden die methode of markt is verzadigd. Alleen bij devices is beweging zichtbaar. Via de smartphone nieuws via een online kanaal consumeren doet nu 73% en dat was 42%.
Over social media platformen als online nieuws kanalen zegt het onderzoek nog dat zowel Facebook, WhatsApp als YouTube elk in een jaar tijd een min van 3 procent hebben geboekt. Dat bevestigt een beeld dat ook elders in Europa geldt. Dit soort kanalen groeit niet verder.
Het is niet zo zeer de verzadiging, want dan zouden de cijfers gelijk moeten blijven. Groepen gebruikers minderen de consumptie van _ in ieder geval _ nieuws via dit soort kanalen. Wat dit betekent voor adverteerders, politieke partijen en dergelijk vertelt het Reuters Digital News Report 2025 niet. Dat mogen weer andere partijen doen.