Een Omdia analist schrijft over de kabel naar aanleiding van de Cable Next-Gen Europe bijeenkomst van het zusterbedrijf Light Reading. Die conferentie ging heel voorspelbaar over de toekomst van de kabel, coax, als medium voor internet, televisie en zelfs nog telefonie.
Zelfs tijdens een cable-only event staat als een paal boven water dat FttX de toekomst heeft. Omdia zal dat dus evenmin ontkennen, al probeert het een draai te geven aan het verhaal door de Europese markt te vergelijken met de Amerikaanse. Amerika is een land met verschillende markten en er is geen aanbieder met een landelijk dekkend netwerk. Europa bestaat uit tientallen landen, de wetgeving per land is anders en in slechts een klein aantal landen is een coax aanbieder met 100 procent dekking.
Appel en Peren
Die vergelijking kan de lezer aan beide kanten van de oceaan op het verkeerde been zetten. Beter is het die twee geografische gebieden niet met elkaar te vergelijken om onduidelijkheid te voorkomen. Een typisch geval van appels met peren vergelijken.
Onduidelijkheid kan er ook ontstaan door het opmerkingen dat de alle coax aanbieders steeds vaker kiezen voor een hybrid fiber/coax (HFC) netwerk. Dat wekt de suggestie dat een kabelaar in het portfolio twee soorten infra heeft, coax en glas tot achter de huisdeur. Het aantal landen, markten waar dat echt bestaat is zeer gering.
Het hele verhaal van HFC in combinatie met quotes over de levensduur van het bestaande coax netwerk moet de lezer de indruk geven dat de kabel niet dood is, maar springlevend en de aanbieders de toekomst vol vertrouwen tegemoet ziet.
Cijfers
Een beetje optimisme kan nooit kwaad, maar in dit geval komt het raar over omdat in het stuk cijfers staan die iets anders duidelijk maken. Omdia noemt het coax marktaandeel in Europa (wat daar onder wordt verstaan blijft onduidelijk) “stabiel” zonder er een percentage bij te noemen. Een zin verder staat dat het aandeel zal afnemen tot 11 procent van alle breedbandverbindingen. (FttX zal van 50 naar 65 procent stijgen en voor DSL blijft er een markt van 15 procent).
Glazen bol
Als je het verhaal van Omdia naast de kwartaalcijfers van Vodafone legt dan is het verschil nog groter. De analisten lijken in hun glazen bol echt iets heel anders zien dan het beursgenoteerde bedrijf dat recent de aandeelhouders heeft gewaarschuwd tot een ongekende krimp op de Duitse markt (50 procent!) door de snelle wegval van coax abonnees. In Nederland is de situatie minder dramatisch, maar een “stabiel” klantenbestand is ook bij Ziggo & Co de komende jaren weinig waarschijnlijk.
(foto: via wikipedia CC BY-SA 3.0)