ClearVox is al ruim tien jaar de zakelijke all-in-one VoIP-oplossing van X2com. Omar Iqbal is Product Owner van ClearVox Nexxt, de webphone versie bij X2com, en hij spreekt met ITchannelPRO over de belangrijkste vernieuwingen aan de dienst. Ook deed hij de visie van X2com voor de langere termijn uit de doeken.
WebRTC
X2com besteedt permanent aandacht aan de stabiliteit en functionaliteit van de mobiele apps. Nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd omdat er volgens Omar markt voor is. “We spelen in op de vragen van onze resellers en hun klanten. Zo weten we dat gebruikers willen zien in welke wachtrijen ze zijn ingelogd en ze willen op een makkelijke manier kunnen in- of uitloggen. Dat maken we volgend jaar mogelijk. Dit zijn slechts twee voorbeelden.”
Volgend jaar omarmt X2com ook WebRTC waarmee spraak- en videogesprekken kunnen worden gevoerd zonder gebruik van extra plug-ins of software van derden. “Het grote voordeel van WebRTC is dat de werking van een applicatie minder afhankelijk wordt van externe factoren zoals APN-settings van providers of lokale wifinetwerken. Gebruikers zullen deze wijziging ervaren als een hogere en stabielere kwaliteit van de verbinding tijdens zijn gesprek of meeting”, zegt Omar.
Nieuwe versie Nexxt Integrations
X2com biedt met Nexxt Integrations een softphone, en de mogelijkheid om de ClearVox-bereikbaarheid te integreren met een CRM- of ERP-pakket of contactendatabase. “In januari 2024 komt er voor Windows een nieuwe versie, met een nieuwe look en feel, en tal van nieuwe functionaliteiten”, vertelt Omar. “Zo zit er standaard een Teams-koppeling in. Gebruikers van de huidige versie van Nexxt Integrations kunnen migreren naar deze nieuwe versie en voor nieuwe klanten kan deze eenvoudig worden geactiveerd. Daarnaast komt er in de eerst helft van het jaar een MacOS-versie van Nexxt Integrations. Daarmee voldoen we aan de groeiende vraag in het kanaal naar een officiële ClearVox Nexxt softphone en CRM-integrator voor MacOS.”
Security
Security staat vanzelfsprekend al jaren hoog op de agenda van X2com. Toch noemt Omar ook specifiek dit onderwerp. “Security beslaat een breed terrein. Wat ik erover kwijt wil, is dat het ook bepalend is om een toekomstbestendige dienst te leveren aan de partners en de vele eindgebruikers. Zo zullen wij aankomend jaar veel tijd blijven besteden om ervoor te zorgen dat ClearVox Nexxt blijvend veilig kan worden gebruikt.”
Langere termijn
De veranderingen die Omar noemt, zijn concreet en binnenkort onderdeel van het ClearVox-portfolio. Hij heeft ook aangegeven wat er op de langere termijn kan gebeuren. “Onze visie voor de langere termijn is dat ClearVox Nexxt een Smart Hub wordt. Dat betekent dat we een optimale telefonie-ervaring creëren door het gebruik van slimme, maar in de basis eenvoudige software. Het configureren wordt zo eenvoudig dat er geen tijd verloren gaat. ClearVox Nexxt kan simpel worden ingezet als centrale hub of als uitbreiding op een ander platform. Naast een scala aan reeds beschikbare uitbreidingen en koppelingen, kunnen third-party ontwikkelaars makkelijk en goedkoop integreren met en uitbreiden op ClearVox Nexxt.”
Volgens Omar is de enige beperking dan nog de creativiteit van de ontwikkelaar. “De applicatie wordt op een foolproof manier ontworpen, en alles werkt out of the box. Beheer wordt daarmee nog intuïtiever en eenvoudiger”, weet hij. “Als een klant specifieke wensen heeft, kan hij zelf met behulp van geavanceerde configuratie, goede documentatie en ondersteunende video’s de centrale instellen. Indien er functies niet standaard beschikbaar zijn, kan hij een add-on aanschaffen of bij een van onze developer partners bestellen als maatwerkoplossing. Dat is volgens mij de ontwikkeling die nu al loopt en steeds zichtbaarder zal worden. De ontwikkelingen die voor 2024 op de rol staan en die ik hiervoor noemde, spelen daar ook al op in. We zorgen er zo voor dat ClearVox Nexxt meegaat met de trends in de markt en relevant blijft voor resellers en hun klanten.
Meer weten? Neem dan contact op met de afdeling Sales van X2com. Mail sales@x2com.nl, of bel 088 889 22 44.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-06)