De Britse toezichtouder voor communicatiediensten OFCOM heeft zojuist bekend gemaakt dat drie cloudaanbieders onderzocht dienen te worden door de mededingings- en marktautoriteit. Dat betekent zoveel als dat er genoeg aanwijzingen zijn voor misbruik door de drie grote Amerikaanse aanbieders AWS, Azure en Google.
In het persbericht van OFCOM staat onder andere (vertaald):
Onze marktstudie heeft voorlopig kenmerken en praktijken vastgesteld die het voor klanten moeilijker maken om over te stappen en meerdere cloudleveranciers te gebruiken. Wij maken ons met name zorgen over de praktijken van Amazon en Microsoft vanwege hun marktpositie.
Het begrip dat hierbij hoort is overstapdrempels. Als die er in het VK zijn bij deze cloudaanbieders, dan moet dat ook het geval zijn in de EU. De leveringsvoorwaarden van de partijen zijn immers op dat punt gelijk.
Er zijn twee toonaangevende aanbieders van cloudinfrastructuurdiensten in het Verenigd Koninkrijk: Amazon Web Services (AWS) en Microsoft, die samen een marktaandeel van 60-70% hebben. Google is hun naaste concurrent met een aandeel van 5-10%. Gezamenlijk staan deze bedrijven bekend als de ‘hyperscalers’ en de overgrote meerderheid van de cloudklanten gebruikt hun diensten in een of andere vorm.[2]
Hoewel concurrerende marktkrachten voordelen opleveren voor klanten – vooral wanneer aanbieders concurreren om nieuwe klanten aan te trekken – in de vorm van innovatieve producten en kortingen, geven andere kenmerken van de markt reden tot bezorgdheid:
Barrières
Vervolgens worden er drie barrières genoemd:
- Egress fees. Dit zijn de kosten die klanten betalen om hun gegevens uit een cloud te halen en de hyperscalers stellen deze aanzienlijk hoger vast dan andere aanbieders. De kosten van egress fees kunnen klanten ontmoedigen om diensten van meer dan één cloud provider te gebruiken of om over te stappen naar een alternatieve provider.
- Technische beperkingen op interoperabiliteit. Deze worden opgelegd door de toonaangevende bedrijven die verhinderen dat sommige van hun diensten effectief werken met diensten van andere aanbieders. Dit betekent dat klanten extra moeite moeten doen om hun gegevens en toepassingen te herconfigureren zodat ze in verschillende clouds kunnen werken.
- Gecommitteerde uitgavenkortingen. Deze kunnen klanten ten goede komen door hun kosten te verlagen, maar de manier waarop deze kortingen zijn gestructureerd kan klanten ertoe aanzetten één hyperscaler te gebruiken voor alle of de meeste van hun cloudbehoeften, zelfs wanneer er alternatieven van betere kwaliteit beschikbaar zijn.
De volgende bevinding spreekt voor zich en rechtvaardigt al een nader onderzoek. OFCOM zegt hier niet dat het kan voorkomen, maar dat er al gevallen bekend zijn waarin dit speelt:
Deze marktkenmerken kunnen het voor sommige bestaande klanten moeilijk maken om met hun provider te onderhandelen over een goede deal. Er zijn aanwijzingen dat dit al schade veroorzaakt, met aanwijzingen dat cloudklanten te maken krijgen met aanzienlijke prijsstijgingen wanneer zij hun contracten moeten verlengen.
Het kan nu niet anders dan dat ook de EU toezichtouders dit dossier oppakken. In Amerika gebeurt dat al. Vooral AWS en Azure gaan hier mee te maken krijgen. Het marktaandeel van Google is overal te klein, maar komt ook in de beklaagdenbank.