Elf scenario’s onderzocht
Bij uitgebreide tests zijn elf verschillende vooraf gedefinieerde scenario’s voor verkeersbelasting onderzocht. Daarbij is het energieverbruik per Mbps gemeten op basis van de verdeling van de verkeersbelasting. De resultaten benadrukten dat 5G RAN-technologie aanzienlijk efficiënter is dan oudere technologieën als het gaat om energieverbruik per dataverkeercapaciteit met verschillende hardware- en softwarefuncties die helpen om energie te besparen.
De studie combineerde bestaande on-site basisstations energieverbruiksmetingen in verkeersbelastingsscenario’s, variërend van 0 procent tot 100 procent. Ook is het werkelijke stroomverbruik via de netwerkbeheersystemen remote bijgehouden.
5G een energie efficiëntere technologie
5G is een native groenere technologie met meer databits per kilowatt energie dan enige eerdere generatie draadloze technologie. 5G-netwerken vereisen echter verdere actie om de energie-efficiëntie te verbeteren en de CO2-uitstoot te minimaliseren die gepaard gaat met een exponentieel toegenomen dataverkeer. Er zijn verschillende energiebesparende functies op het radiobasisstation en netwerkniveau. 5G-energiebesparende functies, kleine cel implementaties en nieuwe 5G-architectuur en protocollen zijn daar voorbeelden van. Deze kunnen worden gecombineerd om de energie-efficiëntie van draadloze netwerken aanzienlijk te verbeteren.
Beide bedrijven sluiten zich aan bij de ambitie om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden Celsius. In 2019 leverde Nokia emissievrije producten aan meer dan 150 klanten over de hele wereld. Het streeft ernaar de uitstoot van zijn activiteiten tegen 2030 met 41 procent te verminderen. Gemiddeld gebruiken de locaties van de klantenbasisstations die Nokia in 2019 moderniseerde 46 procent minder energie dan ongewijzigde basisstations.
Nokia en Telefónica ontwikkelen ook slimme energie netwerkinfrastructuur en energiebesparende functies op basis van ML, AI en werken samen om groene 5G-netwerken te bouwen.