Overnames worden internationaler
Overnames zijn aan de orde van de dag. MSPs die elkaar opkopen zorgen al enige tijd voor beweging in de Nederlandse markt en ver daarbuiten. Daarbij wordt ook steeds duidelijk dat de kopers of financiers allang niet meer Nederlandse roots hoeven te hebben. De MSP markt wordt wat dat betreft steeds internationaler.
Overnames van distributeurs komen ook voor, maar minder vaak. De aangekondigde koop van Tech Data is natuurlijk wel belangrijk omdat daar de mondiale leider, Ingram Micro, van de eerste plek geduwd zal worden.
Distributeurs en MSPs en andere resellers zien de markten waarin zij actief zijn al enige tijd in beweging zijn. Hoewel ze elk een hele andere plek in de keten innemen zijn de achterliggende redenen van de overnames en consolidaties gelijk. Meer volume moet lagere marges compenseren. Meer volume kan daarbij op twee manieren worden gerealiseerd: meer gelijke diensten en producten of een verbreding van het portfolio.
Security steeds belangrijker
Bij vendoren die samengaan speelt dat laatste een belangrijke rol. Daarom is wat Hornetsecurity nu doet interessant. Het bedrijf dat sinds 2007 cloud based anti spam oplossingen levert ziet dat het eigen portfolio te beperkt is om meerdere marktsegmenten en geografische markten te bedienen. De klant (en de reseller) vindt security steeds belangrijker. Het is allang niet meer een onderwerp dat hoog op de agenda van enterprises staat (de oorspronkelijke doelgroep van Hornet). Ook het MKB stelt eisen en vertegenwoordigt een lucratieve markt.
Onder security wordt ook steeds meer verstaan. In plaats van voor elke nieuwe security feature het wiel zelf uit te vinden kiest Hornetsecurity voor het pad van de overname. Dat biedt de mogelijkheid de basisdienst steeds verder uit te breiden en meerdere markten te bedienen vanuit bestaande organisaties met vakkennis. Deze en de voorgaande overname, plus het bestaande Hornetsecurity portfolio dekt een groot deel van de bestaande security vraag in het MKB en groter af. Daarmee is – in ieder geval op papier – “opeens” een nieuwe aanbieder ontstaan met een internationale footprint en focus.