Het registeren van domeinnamen onder .NL was goede business voor hosters en providers in Nederland. De fase van groei leek oneindig te kunnen doorgaan, maar inmiddels moet het iedereen duidelijk zijn dat de markt bijna tot stilstand is gekomen.
Een domeinnaam was en is belangrijk voor wie een bedrijf start, producten onder eigen naam voert of een hobby heeft. In de publieke sector geldt dat, met uitzondering van het laatste punt, ook op. Aan een domeinnaam wordt e-mail gekoppeld en een website. De naam maakt deel uit van elke vorm van communicatie. Hosters en providers zorgen er voor dat die domeinnaam met inhoud in de licht gehouden wordt.
Meer dan een domeinnaam
Het idee dat een eenpitter een een domeinnaam met een simpele website en een paar e-mailadressen genoeg had is nog steeds gangbaar. Echt kloppen doet het allang niet meer, want voor elke product dat hij maakt kan een andere domeinnaam en de rest logisch zijn. Multinationals hebben voor elk product de domeinnaam geclaimd en dat per land. Acties die ze voeren drijven op de een pakkende domeinnaam. Daarom zijn er zo enorm veel domeinnamen in omloop en neemt het aantal nog steeds toe, ook onder .NL.
Afvlakken en pandemie
Er is echter wel iets aan de hand met .NL. Als een van de oudste geografische TLD’s lijkt het tegen een grens aan te lopen, want de nettogroei vlakt af. Aan de ene kant is dat volkomen logisch. Iedereen die een domeinnaam nodig heeft, die moet echt al voorzien zijn. Natuurlijk komen er per jaar nieuwe bedrijven, producten en diensten bij, maar er zijn ook bedrijfssluitingen en merken die verdwijnen.
De jaren met de sterkste groei voor .NL liepen door tot 2014, daarna is de groei gaan afvlakken. De correctie in positieve zin tijdens de pandemie volgt het patroon van andere registries. Na twee jaar is dat effect minder zichtbaar omdat het aantal opzeggingen toeneemt. In de grafieken die SIDN beschikbaar stelt is die correctie duidelijk zichtbaar als twee golven.
De afgelopen maand is het aantal nieuwe registraties en opheffingen verraderlijk dicht tegen elkaar aan gekropen. Zo vlakt de groei nog verder af. Zoeken naar verklaringen is een, accepteren dat dit een fase van de markt kan zijn is iets anders.
Volwassen markt
Die grafieken illustreren dat dit een volwassen markt is. Pieken in het aantal registraties omdat er wordt gespeculeerd op waardetoename van een domeinnaam komt weinig voor. Dat is bij TLD’s die vooral in Azië actief zijn wel een ander verhaal. Daar draait men de hand er niet voor om om als “handelaar” per keer een paar honderd domeinnamen te claimen “voor het geval dat”. Vaak is dat hopen op kopers. Voorbeelden zijn al eens beschreven, .CLUB was er daar een van.
Er is echter nog een punt waarmee een volwassen markt zich kan onderscheiden van markten in een andere fase. .NL is een van de TLD’s met een uitzonderlijk laag aantal evident opzettelijk foutieve registraties. Anders gezegd, de kans dat iemand onder .NL met slechte bedoelingen een bedrijf of product nabootst zonder dat het opvalt is gering.
Een schoon .NL is misschien wel belangrijker dan een .TLD met double digit groeicijfers.
(bron)