De ITchannelPRO nieuwsbrief die twee keer per week wordt verstuurd is ook een graadmeter. Uit aanmeldingen, mutaties en opzeggingen kan namelijk redelijk wat informatie worden gehaald over zowel medewerkers als bedrijven.

Groei of bounce

Als een bedrijf groeit en actief is in de IT sector dan is de kans groot dat het aantal aanmeldingen voor de nieuwsbrief met e-mailadressen van dat bedrijf toeneemt. Omgekeerd is ook het geval. Bij bedrijven die het lastiger hebben gebeurt het dat de nieuwsbrieven niet meer afgeleverd kunnen worden. Bedrijven die het mailverkeer op orde hebben reageren dan een blijvende “out of office”. Van wie dat niet heeft ontvangen we een bounce.
Achter in de rij – of niet
Mutaties omdat een bedrijf een andere naam voert of is overgenomen vallen ook op. Uiteraard worden die veranderingen pas doorgegeven als de rest van de wereld op de hoogte is gesteld. In dat geval staat ITchannelPRO achter in de rij. In de eerder genoemde gevallen is dat niet zo.
Is het slim?
Met enige regelmaat valt dus uit de automatische reacties op de nieuwsbrief op te maken dat ergens iets aan de hand is, terwijl dat nog niet via een persbericht of postings op social-media is bekend gemaakt.
Is dat wel slim? Kan door het instellen van een “out of office” of het afsluiten van het mailadres niet informatie worden gelekt die voor derden waardevol is? Die vraag zal als het goed is vaker worden gesteld. Maar wat de juiste balans is tussen servicegericht en veiligheid, dat moet ieder voor zich bepalen.
Graadmeter
Het woord graadmeter linken aan veranderingen is logisch, maar voor de ITchannelPRO nieuwsbrief geldt ook nog iets anders. Bij een groot deel van de ontvangers is niets van bovenstaande veranderingen gaande. De e-mailnieuwtjes komen gewoon aan en worden geopend.