‘Nieuwe ClickShare Conference focust op gebruiksgemak’

Christophe Vande Kerckhove van BARCO:

Videogesprekken opzetten met een laptop en tv-scherm in een meetingroom is vaak een gedoe met kabels. BARCO biedt hiervoor met ClickShare wireless presenting al jaren een eenvoudige en intuïtieve oplossing. Nu lanceert het Belgische bedrijf de derde generatie en die is volgens Christophe Vande Kerckhove ‘significant verbeterd en werkt nog eenvoudiger’.

Het hoofdkantoor van BARCO staat al sinds 1934 in het Belgische Kortrijk waar in 2016 een hypermodern, bijna futuristisch gebouw is verrezen. De onderneming richt zich voornamelijk op drie markten, te weten op de entertainment- (bioscopen, projectieschermen), grootzakelijke- (controlrooms, meetingrooms) en healthcare-markt (van radiografie tot operatiekamers). “In alle disciplines willen we leading zijn”, zegt Christophe Vande Kerckhove, channelmanager Benelux. “BARCO staat voor innovatie, maar controlrooms, operatiekamers en projectieschermen verschillen natuurlijk sterk. Onze go-to-market-strategie hangt dus af van de activiteit.”

Wireless presenting

Vande Kerckhove bespreekt de derde generatie van ClickShare, één van BARCO’s bekendste producten. Het verzorgt draadloze connectiviteit tussen personal devices en videosystemen en is al jaren de norm voor wireless presenting, zegt Vande Kerckhove. Niet voor niets was de slogan ooit ‘Kill the Cable’. Wereldwijd zijn er inmiddels 750.000 meetingrooms met ClickShare in gebruik. “De eerste generatie was vrij exclusief, maar geleidelijk aan kwamen er meer concurrerende aanbieders en oplossingen op de markt. Met deze derde generatie bouwt BARCO opnieuw haar voorsprong uit op de concurrentie. Bovendien biedt geen andere oplossing het gebruiksgemak van ClickShare”, aldus Vande Kerckhove.

Nog eenvoudiger

Generatie drie van ClickShare werkt volgens Vande Kerckhove nog eenvoudiger. Een bedrijf dat een meetingroom inricht, installeert in deze ruimte eenmalig een moederstation van ClickShare aan een tv, scherm of monitor en legt één of twee USB-dongles, oftewel buttons in de meetingroom voor de gebruikers. Als ze een videocall willen opzetten, maken ze met deze button een verbinding tussen hun device (laptop of tablet) en de AV-apparatuur in de ruimte. Het scherm van de laptop wordt dan direct gekoppeld aan de tv en camera. ClickShare kan op het netwerk worden aangesloten zodat IT-beheerders het device op afstand kunnen managen en updates uitvoeren, maar ook het gebruik kunnen monitoren.

Verschil in denken

BARCO werkt in de Benelux met distributeur Exertis Pro AV aan de schaalgrootte. Robin Smit werkt al sinds 2003 bij Exertis en is als business development manager Pro AV ook verantwoordelijk voor BARCO en hij ziet overlap tussen AV en UC. “Bij het configureren van een UC/AV-installatie in een vergaderruimte kun je ervoor kiezen om specifieke hard- en software voor één platform te installeren, maar je kunt ook platformonafhankelijke hardware zonder interne intelligentie plaatsen. Door het gebruik van een BARCO-oplossing kan in dat geval iedere laptop snel en makkelijk via de USB-poort direct draadloos worden aangesloten op het scherm. Dus zonder bijkomende kabels. Met één druk op de button van de ClickShare Conference is je videogesprek zichtbaar op het grote scherm. Afhankelijk van de wensen en behoeften van de eindgebruiker heeft BARCO nu drie nieuwe modellen geïntroduceerd. De ClickShare Conference CX-20, CX-30 en CX-50.”

Partners helpen

Exertis gaat partners de komende tijd helpen met de promotie van BARCO. Sales manager Christ-Jan Beljaars van Exertis Pro AV heeft een uitgesproken visie op de kansen van telecomproducten en -diensten voor het kanaal. “Oplossingen gerelateerd aan Bring Your Own Device en flex- en thuiswerken, maar zeker ook Bring Your Own Meeting maken de markt voor resellers mooier dan ooit”, zegt Beljaars. “We gaan partners in het Connect-programma voorzien van veel en uniforme informatie die nodig is om BARCO te vertegenwoordigen. Alle informatie over producten is beschikbaar voor websites van partners en we gaan betaalde campagnes via LinkedIn routeren als directe leads naar partners.”

Promo’s

Exertis gaat ook promo’s van BARCO beschikbaar maken op de website van partners, zoals trade-ins, try & buy-programma’s en combinaties met producten van andere merken in het portfolio van Exertis. “Dat maakt de BARCO-oplossing nog sterker en zo is de reseller een one stop shop voor displays, UC en AV-producten. Het is een totaaloplossing die makkelijk, snel en degelijk moet werken dus liggen er voor resellers kansen om onderliggende zaken voor klanten te regelen als upsell. Dat gaat impact hebben voor het kanaal.”

Hybride werkplekken

Momenteel vragen veel bedrijven naar oplossingen om mensen op afstand te laten samenwerken. Ze willen content delen, presentaties geven en videocalls houden in meetingrooms. Met ClickShare is dat eenvoudig en draadloos, weet Vande Kerckove. “BARCO hanteert de filosofie Bring Your Own Meeting. Alle videodiensten zoals Teams, Zoom, Google Meet en Lifesize hebben in de coronacrisis bijgedragen aan de versnelde revolutie van samenwerken op afstand. Mensen zijn nu veel positiever en bedrijven willen de volgende stap maken. Ze willen hun kantoor, thuiswerkplekken en flexibele locaties verbinden tot hybride werkomgevingen. Mensen zijn vertrouwd met hun laptop en vertrouwde applicaties, dus moeten ze op een vertrouwde manier videocalls kunnen opzetten. Ook in meetingrooms. Met ClickShare lopen ze een vergaderkamer binnen, zetten het scherm aan en pluggen ze een USB-button in de eigen laptop. Hoe eenvoudig kan het zijn?”

Mobiele versie afsluiten