NETGEAR is een belangrijke leverancier van zakelijke communicatieoplossingen. De markt is zeer competitief en vernieuwingen zijn nodig om frontrunner te blijven. We spraken tijdens Cloud Expo 2023 met Presales Engineer Gillian Roseval en Partner Manager Thomas Verheul onder andere over de propositie Total Network Solution die bij NETGEAR centraal staat.
Thomas Verheul is werkzaam als IT VAR/DMR & E-Commerce Partner Manager Benelux, en hij is helder over zijn missie. “NETGEAR is een bedrijf dat duidelijke keuzes maakt. We gaan voor het middensegment in de zakelijke markt en doen er alles aan om resellers te ondersteunen bij het leveren van maatwerk. We bedienen dit marktsegment vanuit onze Value Added Resellers, Managed Service Providers en DMR’s.”
Gillian Roseval heeft de opdracht resellers te ondersteunen in het presales-traject. Gillian: “Ik zie erop toe dat we de wens van eindgebruikers realiseren met de juiste hardware en configuraties. Het moet allemaal naadloos samenwerken. Samen met partners zorgen voor de ideale oplossing binnen het gewenste budget. Ik ben er om de partner te helpen en ondersteunen bij zijn werk. Ik denk dat we daar bij NETGEAR heel goed in zijn omdat we enterprise-kwaliteit leveren voor een mkb-budget.”
Thomas en Gillian leggen uit dat ze met resellers meedenken. “Zo ook over opkomende trends en de impact daarvan op toekomstige infrastructuur”, zegt Thomas. “Op die manier krijgen eindgebruikers de premium-ervaring die ze mogen verwachten van een premium-aanbieder.”
Total Network Solution
NETGEAR biedt partners met Total Network Solution een compleet pakket waarmee ze hun klanten kunnen bedienen. Het concept bestaat uit hardware, software en support en is een combinatie van NETGEAR pro-routers, smart switches en wifi-access points, eventueel aangevuld met mobiele hotspots. Dit pakket wordt gemanaged vanuit het platform Insight voor cloudbeheer.
De nieuwe oplossing wordt ondersteund door de uitgebreide presales- en aftersales-support. “In onze markt verandert er veel”, zegt Gillian. “Het is onze taak om mee te denken met onze resellers. Wat willen klanten op dit moment en wat hebben ze op basis daarvan in de toekomst nodig? Meedenken is dus vooruitdenken binnen de grenzen van het beschikbare budget en de verwachtte ontwikkelingen in de infrastructuur. De levensduur van een wifi-infrastructuur is globaal een vier à vijf jaar. De overgang van Wi-Fi 5 naar Wi-Fi 6 past in dit schema. Daarom moet je vooraf realiseren welke componenten dan aan vervanging toe zullen zijn. Maar als je kijkt naar de switchcapaciteit binnen het netwerk, dan is deze afhankelijk van hoe groot jouw netwerk wordt en of er genoeg bandbreedte aanwezig is om Wi-Fi 6 te ondersteunen. Kan dat deel van het netwerk bij een wifi-upgrade behouden blijven? Als je echter qua bandbreedte of capaciteit moet meegroeien met de Wi-Fi 6-behoefte, dan moet de capaciteit van de switches ook worden geactualiseerd. Dit soort transities zijn goed, te voorspellen en daar denk ik vanuit NETGEAR dus over mee.”
Dagelijkse uitdagingen
Precies op het punt van vooruitdenken zien Thomas en Gillian nog dagelijks uitdagingen bij veel partners. “Veel van hen standaardiseren de vaste infrastructuur en access points van hun klanten nog vaak op 1 Gbps, terwijl dat met de kennis van nu eigenlijk 2,5 Gbps zou moeten zijn”, weet Thomas. “Om de juiste investering te doen, moet je dus ook zorgen dat de netwerkswitches op de afzienbare termijn passend zijn. Je wilt een non-blocking-netwerk creëren. Voor de upgrade van je draadloze netwerk heeft de vaste infrastructuur dan alle bandbreedte die nodig is. Je hebt dan op voorhand de hogere wifi-snelheid die wordt ondersteund bij de netwerkswitches. De genoemde technology cycle van 4 à 5 jaar op wifi, hebben we verwerkt in de garantie van de producten. Alle NETGEAR WiFi 6-producten hebben dus een garantie van 5 jaar in de lijn met een Wi-Fi First-aanpak. Op kantoren maakt bekabeling definitief plaats voor wifi.”
Motor
Voor NETGEAR zijn de Total Network Solution met het cloudplaform NETGEAR Insight als de motor voor de combinatie van hardware, software en support. “Klantendata blijft altijd on-site”, zegt Gillian. “Enkel de frontend wordt vanuit de cloud geleverd zodat de datasecurity geborgd is. Met Insight kunnen beheerders de TNS-componenten altijd en overal bewaken en beheren. Speciaal voor resellers is er ook een Pro-versie met multi-tenantbeheer. Deze versie geeft beheerder een volledig overzicht van de netwerken van al hun klanten via één single pane of glass, terwijl deze netwerken wel gescheiden blijven. Resellers kunnen uitgebreide rapportages maken met dit systeem en die delen met hun klanten. Zo maak je als reseller ook je relevantie als beheerder inzichtelijk voor klanten.”
Deze aanpak van NETGEAR staat volgens Thomas ten dienste van partners. “Als leverancier is het onze taak om resellers optimaal helpen met het bedienen van hun klanten”, zegt hij. “Resellers voeren op deze manier een heel andere gesprekken met klanten. Ze praten dan over zaken als het aantal zware gebruikers op je netwerk of de exponentieel zwaardere netwerkbelasting. Dat vraagt om aanpassingen. Op basis daarvan kunnen de juiste vervolgacties worden opgestart. De eindklanten weten dan exact wat er op het netwerk gebeurt en hoe zij het in topconditie houden. Voor onze resellers zijn dat de betere klantgesprekken.”
Voor meer informatie over de Total Network Solution of andere NETGEAR-producten en diensten neem je contact op met Partner Manager Benelux Thomas Verheul via tverheul@netgear.com of 0640 962 021, Presales Engineer Benelux en Nordics via gillian.roseval@netgear.com of 0615 308 445.
Dit artikel verscheen eerder in ITChannelPRO magazine 2023-06