Juni. De maand waarin de zon zich vaker laat zien. Waarin teams elkaar treffen bij de barbecue en de korte broeken weer mogen. Maar de marketeer kijkt verder. Vooruit, naar H2. Naar campagnes die niet alleen opvallen maar ook landen. Naar een merk dat zichtbaar blijft, ook als jij straks even offline gaat. Maar eerst: focus, herijken en slim schakelen. Juni is geen eindpunt. Het is je lanceerplatform.
Neem 28 juni, Internationale Dag van de Zonnebril. Geen strategische mijlpaal in je marketingjaar, wel een kans. Om op te vallen. Om even luchtig, visueel en scherp te zijn. Een teamfoto met zonnebrillen en een caption als “Altijd scherp, ook in de zomer†doet meer dan je denkt. En nog geen 48 uur later is het Social Media Day. Ideaal moment om naar je eigen kanalen te kijken. Is je tone of voice nog on brand? Straalt je merk uit wat je belooft, ook als niemand je eraan houdt?
Dan Pride Month. Voor marketeers geen afvinkmoment, maar een uitnodiging. Om te laten zien wat jouw merk écht belangrijk vindt. Niet met een tijdelijke regenboogversie van je logo, maar met inhoud die klopt. Denk aan verhalen van binnenuit, aan initiatieven die verder gaan dan de campagneperiode, aan zichtbaar gedrag dat past bij je kernwaarden en overtuigingen.
Gebruik juni ook om je eigen huis op orde te krijgen. Een retro met je marketingteam, input van sales, support of delivery. Alles wat je helpt om scherper te worden richting Q3. Kijk nog eens naar je funnel. Klopt je klantreis nog met de realiteit? Waar vallen leads af? Waar blijven kansen liggen? En is dat nog hetzelfde als drie maanden geleden?
20 juni is Wereld Productiviteitsdag. Perfect moment om je martechstack (Marketing Technologie Stack) onder de loep te nemen. Wat werkt nog? Wat kan weg? Waar kun je versimpelen of juist verdiepen? Het draait niet om de nieuwste tool, maar om grip op wat jou en je team écht vooruithelpt.
Dus nog niet achteroverleunen. Gebruik juni als je aanloopstrook. Werk vooruit. Wie nu investeert in slimme content, zichtbaarheid en timing, wint straks het vertrouwen. Want als september komt, wil je geen warming-up meer. Dan draai je al mee op volle snelheid.
Ernst Veen is een marketeer die IT- en Cybersecuritybedrijven helpt groeien.