Tijdens de ITchannelPRO ronde tafel over digitale soevereiniteit in april wezen meerdere deelnemers op een bijeenkomst van Nextcloud, die een maand later zou plaatsvinden. Die bijeenkomst was afgelopen week in Den Haag. ITchannelPRO was aanwezig en verbaasd.
Vooraf was er al kort contact geweest met de organisatie. Events die een handvol deelnemers trekken of diep op een aspect van de techniek in gaan zijn in de regel minder interessant voor de lezers van ITchannelPRO. De verwachting was 50 aanmeldingen en handvol presentaties van bestaande usescases in Nederland, dat klonk als interessant genoeg voor de lezers.
Verrassingen
Bij aankomst was direct duidelijk dat die verwachtingen iets te voorzichtig waren geweest. In plaats van een paar dozijn bezoekers (Nederland is berucht om de hoge no-show bij roadshows en presentaties) werden bij de ingang bijna 300 badges uitgereikt. Een aangename verrassing was het een deel van de deelnemers van de eigen ronde tafel weer tegen te komen. Sommige als gewone bezoekers, anderen als sponsor van de middag.
Die enorme opkomst verbaasde de organisatie net als het hotel waar de bijeenkomst werd gehouden. Het lukte de groep in de grootste zaal onder te brengen en zelfs die zat aan de grens van de capaciteit.
Architecten en beheerders
Om de sfeer in de zaal te beschrijven is het goed te weten dat een derde van de aanwezigen architect was of IT beheerder betrokken bij de publieke sector. Anders gezegd de mensen die voor de overheid werken waren massaal aanwezig om te horen wat Nextcloud te bieden heeft en vooral hoe het in de Nederlandse praktijk werkt.
Deze groep was, net als de anderen aanwezigen, niet gekomen voor salespitches. Heel knap, en dat is een compliment waard, is iedereen van Nextcloud die sprak, ver weg bleef van commercie.
Nederlandse cases
Dit was een bijeenkomst om te luisteren en vragen te stellen en dat bepaalde de sfeer. De presentaties waren kwalitatief goed. Het was mooi een video interview te zien met persoon die in Schleswig-Holstein de migratie naar Nextcloud onder zijn hoede heeft. Nog mooier was het te horen hoe het Nederlandse SURF al jaren grootgebruiker is van Nextcloud.
De case uit de zorgsector uit het Oosten van Ziekenhuis Groep Twente was vooral ook heel eerlijk. De minpunten van Nextcloud werden gewoon benoemd. Nog een reden voor verbazing, want welk Amerikaans softwarehuis zou zoiets toestaan?
Pareltjes
In de presentaties van klanten en Nextcloud zelf is het begrip schaalbaarheid regelmatig naar voren gekomen. Grappig was het te zien dat Deutsche Telekom al jaren Nextcloud gebruikt om 3 miljoen (!) klanten online opslagruimte te bieden. Is dat veel? In Zuid Amerika vertrouwt een telco, verspreid over meerdere landen, op Nextcloud voor de online opslag van 20 miljoen klanten. Dat is zowel indrukwekkend als verbazingwekkend, want dit soort pareltjes van usescases is bij de buitenwacht totaal onbekend.
De beste marketing
Wie zegt dat Duitsers geen humor hebben? Frank Karlitschek, de CEO van Nextcloud, kwam er als eerste mee, maar anderen haakten er de rest van de middag op in. De beste marketing voor Nextcloud is gratis en komt uit het Witte Huis.
Je kunt er om lachen, en dat gebeurde ook, maar het was vooral de vinger op de zere plek leggen. De enorme opkomst van de middag heeft heel veel, zo niet alles, te maken te de speurbare onrust in de politiek en het bedrijfsleven.
In de zaal zaten vooral mensen die te maken hebben met die onrust. Ze moeten “opeens†vertellen dat er een lock-in is, dat data wellicht toegankelijk is voor partijen die in ieder geval niet bevoegd zijn daar in de snuffelen. En in reactie daarop moeten ze komen met een plan om alles te fixen.
De sfeer in de zaal had daar alles mee te maken. Geen paniek, want wie hier aanwezig was, was waarschijnlijk al aan het voorsorteren op een IT landschap waarbij met een grote boog om the usual suspects met SaaS diensten en hyperscale aanbod wordt gegaan.
Er is al veel mogelijk
Na de eigen ronde tafel over dit onderwerp was deze bijeenkomst een goed vervolg. De Nederlandse overheid en het bedrijfsleven moeten werk maken van digitale soevereiniteit en deze Nextcloud middag liet twee dingen zien. Ten eerste sommigen – en niet de minsten – hebben er al jaren ervaring mee. Tweede: er is heel veel mogelijk, veel meer dan de meesten denken.
Update:
Jos Poortvliet, co-founder en directeur communicatie van Nextcloud, heeft na pubicatie van dit artikel per mail nog deze reactie gestuurd:
“De grote opkomst liet mooi zien dat digitale autonomie echt op de agenda staat. De belangrijkste vraag van de bezoekers was: is er een serieus alternatief voor de hyperscalers? Nu iedereen weet dat dat er is, is de volgende vraag: wanneer beginnen we? Wij zijn er klaar voor!”