Naamsbekendheid is een – klanten behouden is iets heel anders

“Stagnating of the challengers”

e-commerce

Of je nu B2C of B2B doet, de kans is groot dat je meer tijd stopt in naamsbekendheid en werven van klanten dan het behouden. Dat is geen nieuw verschijnsel, of iets dat alleen kleine ondernemers betreft. Dat telecombedrijven wel kortingen geven om nieuwe klanten te werven en op te vallen, maar geen “vaste klantenkorting” kennen, heeft daar alles mee te maken.

Een ontwikkeling waar iedereen die B2C en B2B doet van gehoord heeft is de razendsnelle opkomst van Temu en Shein. Beide platformen bedienen beide markten en zijn daarmee concurrenten voor elke verkopende partij in Nederland.

Met een ongekend volume aan reclames hebben de twee in korte tijd een behoorlijke naamsbekendheid opgebouwd. Iedere marketeer zal jaloers zijn op een score van 96% voor Temu en 93% voor Shein. Die percentages blijken uit dit rapport dat zich baseert op enquêtes in de vijf grootste EU lidstaten en Amerika.

Bekend zijn is een, de hoge bezoekersaantallen omzetten naar betalende klanten is natuurlijk weer een andere uitdaging. Volgens het onderzoek gaat het hier al mis met Temu en Shein. Minder dan de helft van de geënquêteerden die de merken kennen, bestelt ook daadwerkelijk iets op die platformen. Bij Temu gaat het om 45% en bij Shein om 49%.

De enquête laat ook zien dat er geen groei is. Temu haalt voor het tweede jaar op rij deze score terwijl Shein vier procentpunten verliest. Dat laatste is iets waar elke marketeer de kriebels van zal krijgen.

“Stagnating of the challengers” komt overeen met wat anderen op de Nederlandse markt ook al signaleerden. Mooie volzinnen als “dat ondanks de indrukwekkende naamsbekendheid het succes van deze platforms niet automatisch verzekerd is” hinten allemaal op het zelfde. De voordeur krijgt meer aandacht dan de achterdeur. Klanten een keer laten langskomen en daarna nooit meer is schijnbaar belangrijker dan ze behouden.

Mobiele versie afsluiten