Overnemen
Dell is, net als de directe concurrentie, over de jaren steeds groter geworden. Start-ups en volwassen bedrijven zijn overgenomen. Soms omdat men hoopte zo aan meer kennis te komen. In andere gevallen omdat het een goede kans was gaten in het portfolio te dichten. De derde reden voor acquisities is was minder positief, het wegkapen om te voorkomen dat de concurrentie sterker wordt komt ook voor. Dell is daar nadrukkelijk geen uitzondering. HP en IBM hebben daar eveneens de nodige ervaring mee.
Veel schulden
Er komt echter een moment waarop al die overnames de boekhouders en aandeelhouders onrustig maakt. Dell heeft met de overname van EMC laten zien dat het de achterban lange tijd in toom kan houden. Maar wat nu inmiddels wel duidelijk is, is dat de schuldenlast wat vervelend wordt. Dell had eind januari 2021 een schuld van $47,9 miljard. Dat is na verrekening van verkoop van RSA voor $ 2 miljard. Boomi zou tot $3 miljard kunnen opbrengen.
De schulden van IBM zijn $15 miljard hoger. Toch zijn de aandeelhouder van “Big Blue” niet ongerust. Het eigen vermogen van IBM is namelijk ongeveer een zelfde bedrag hoger. De verhouding schuld – eigen vermogen speelt Dell parten, die verhouding is twee keer slechter dan de ratio van IBM en drie keer slechter dan de score van Apple.
Met de spin-off van VMware kan Dell die slechte ratio verbeteren, maar dat is om twee redenen niet voldoende. Ten eerste blijft het bedrijf dan slechtere scoren dan de directe concurrenten. En tweede reden is dat de grote schulden andere overnames in de weg staan.
Noodzaak nieuwe overnames
Het is al eerder aangestipt, Dell zal ook weer op overnamepad moeten gaan. De boom in desktops en laptops van vorige jaar zal ook dit jaar nog wel aanhouden. Maar het is een markt die niet oneindig kan groeien. Tot de Covid-19 uitbraak stonden die verkopen jaren achtereen onder grote druk. De opleving van de laatste kwartalen is over de tijdspanne van 5 jaar gezien een incident, geen trendbreuk. De markt voor servers blijft nog wel groeien, maar daar wordt de concurrentie alleen maar heftiger. Dat heeft dan weer impact op de marges.
Dell weet dus dat het huidige portfolio op enig moment moet worden herzien. Wat niet meer past gaat in de verkoop. Waar de markt om vraagt dat kan Dell in principe zelf maken, maar overnames zijn logischer. Dan levert direct een portfolio met klanten en dus omzet op. En om die reden is de verkoop van Boomi door Dell ook verklaarbaar. De koper krijgt een bekende naam met omzet en klanten.