De lezer van de twee berichten over het verdwijnen van de Azure cloud voor Russische bedrijven zal het ter kennisname hebben aangenomen. De kans dat een clouddienst in Nederland verdwijnt is minimaal, of toch niet?
Dat Gigaset na een vrijwillige surseance is overgenomen is algemeen bekend in het kanaal. De handsets van de Duitse fabrikant blijven leverbaar en de ondersteuning vanuit de vestiging in het Roergebied blijft gewoon doorgaan.
Toch is er bij de overname iets gebeurd dat minder is opgevallen. De koper heeft namelijk een deel van het portfolio buiten de transactie gehouden. Heel uniek is dat niet. Overnemende partijen hebben alleen belangstelling voor delen die te integreren zijn met de bestaande business en/of een positief rendement hebben.
Smart-home
De smart-home diensten van Gigaset voldeden schijnbaar niet aan die criteria. Eerder deze week is op de Gigaset website het bericht verschenen dat deze diensten per 29 maart 2024 ophouden te werken. Het licht van de cloud gaat uit en daarmee zullen apps en devices ophouden te functioneren zoals de gebruiker maar ook de wederverkoper verwachtte.
Er zijn weinig indicaties dat dit deel van het portfolio op grote schaal is omarmd door het kanaal en eindgebruikers. Het aantal gedupeerde eindklanten zal dan ook wel gering zijn. Hoe het zit met voorraden is een ander verhaal.
Cloud weg – claim kansloos
Maar waar het hier eigenlijk om gaat is het volgende. Bij een overname kan de stekker uit de cloud worden getrokken. In het geval van een faillissement kan de werking van hardware gereduceerd worden. De kans ergens een claim gehonoreerd te zien worden is gelijk nul. De nieuwe eigenaar van het merk en de hardware is niet de eigenaar van de cloud. De curator die de restanten afwikkelt heeft schuldeisers met voorrang. De eindgebruiker mag achteraan aansluiten. De stekker uit de cloud trekken betekent het stoppen van uitgaven die niet opwegen tegen de inkomsten.
De overeenkomsten met de ondergang van VanMoof zijn verder duidelijk.