Als de dit artikel mogen geloven hebben Nokia en NYU wireless recent gepleit voor het invoeren van afrekenen per minuut of megabyte om daarmee de businesscase van 6G sluitend te krijgen. Een blik vooruitwerpen kan nuttig zijn. Nu al praten over 6G terwijl 5G nog nergens volledige marktacceptatie kent is wel erg vooruitlopen op de muziek.
6G proefballonetjes
Praten over 6G is op dit moment niets anders dan het oplaten van proefballonnetjes. Zoveel is welk duidelijk na het lezen van een verslag over een 6g sessie. Nokia pleite daarbij voor het loslaten van het huidige model van flat fee gebruik. Op de Amerikaanse markt zou dat er toe geleid hebben dat klanten veel meer data en beltikken verstoken dan strikt genomen noodzakelijk is.
Meer gebruik tegen een vaste prijs, dat is slecht voor de operators. Nokia heeft er als leverancier van de operators belang bij dat die goed draaien. Dus Nokia pleit voor het invoeren van een prijs voor tikken en megabytes. Net als vroeger tot en met 3G heel normaal was.
Maar Nokia noemt wel een heel bijzonder argument om het bestaande flat fee model om zeep te helpen. Minder tikken en data zorgt er voor dat het 6G netwerk (voor de goede orde: dat bestaat alleen nog op de tekentafel) minder stroom verbruikt.
De lezer zal nu waarschijnlijk het hoof schudden. Minder stroom verbruiken is een goed streven, maar om daarmee nu mobiele communicatie een stuk minder aantrekkelijk te maken?
Context
Het gebruikte argument overtuigt niet. Het linkt wel aan een andere discussie, een die ook in Europa weer uit de lade is gehaald. En die link is geen toeval. Overal van Amerika, via Zuid Korea tot in Brussel zien we weer de argumenten gespuid worden dat de aanbieders van streaming content de telco’s en internet providers tot hoge investeringen waaraan ze zelf geen cent mee betalen.
Dat is de bredere context voor deze poging in Amerika om het invoeren van afrekenen per minuut en megabyte weer bespreekbaar te maken. Het is de zoveelste poging van telco’s de inkomstenstroom te verhogen. Deze keer wenden ze zich daarmee rechtstreeks tot de eindgebruiker. In andere gevallen klagen ze bij de politiek, maar is de echte adressant de groep van social media en streaming bedrijven.
Dit gedoe gaat niet helpen de acceptatie van 5G en op termijn 6G te versnellen. Overigens zit er wel een kern van waarheid in het verhaal dat de stroomkosten beter gecontroleerd moeten worden. Wie o.a. de voortgang bij O-Ran volgt weet dat het stroomverbruik van die 5G infra zwaar tegenvalt. Maar dat verbruik staat totaal los van het gebruik en kan dus niet gelinkt worden aan klanten die met een flatfee account alleen maar Netflix kijken of Spotify aan hebben staan.