• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

MVNO in Nederland

wat speelt er op deze markt

24-11-2022
simkaart sim sms
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De MVNO heeft een belangrijke rol gespeeld voor het gebruik van 2G en 3G in Nederland. Het aantal bedrijven is inmiddels fors afgenomen. In de markt verwacht men dat de komst van 5G het einde van de businesscase voor veel MVNO’s betekent.

150 MVNO’s

simkaart sim smsIn Nederland is volgens verschillende tellingen bijna 150 keer een MVNO aangekondigd. “Aangekondigd” want van een aantal is sinds de eerste melding nooit meer iets vernomen. In andere gevallen is het aanbieder binnen enkele maanden verdwenen.

Dat sommige MVNO’s niet eens uit de startblokken zijn gekomen is een indicatie voor de complexiteit van de businesscase. Het klinkt betrekkelijk simpel, wie een sterk merk heeft of in staat is een doelgroep aan te spreken moet ook simkaarten kunnen verkopen. Telefonie en mobiel internet levert na aftrek van de kosten die aan de MNO betaald moeten worden een netto marge op. Het MVNO label draagt bij aan hogere naamsbekendheid, betere klantbinding en mogelijkheden tot gericht benaderen.

Praktijk versus theorie

De praktijk is duidelijk anders. Sowieso zijn de marges van MVNO’s over de jaren dunner geworden. De mogelijkheid de eigen klanten te benaderen of iets met de communicatie data te doen is sterk beperkt. Wat rest is de moeilijk in omzet meetbare hogere klantloyaliteit.

Op dit moment telt Nederland nog ongeveer 50 actieve MVNO’s. Een deel bedient consumenten en een ander deel bedient ook de zakelijke markt. De mix komt ook voor, maar dat gebeurt dan vooral door de MVNO’s die zelf weer deel van een MNO zijn. Dat laatste is dan ook een andere reden voor de daling van het aantal MVNO’s in Nederland. De achterliggende telco’s gebruiken al heel lang deze optie om de eigen hoofdmerken te beschermen. Oorspronkelijk was het idee dat men het hoofdmerk als premium beschouwde. Voor minder waardevolle doelgroepen was er MVNO aanbod, al dan niet via pre-paid. Upselling van pre-paid naar post-paid was een doel en later dan de migraties van submerk naar hoofdmerk.

Geen sterke “branchevreemde” MVNO

Ook hier geldt weer dat theorie en praktijk niet gelijk waren. Dat komt deels omdat de concurrentie zich anders heeft ontwikkeld. Het marktaandeel van MVNO’s is over de jaren gedaald. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Duitse markt is er nooit een “branchevreemde” MVNO op de Nederlandse markt ontstaan met een serieus marktaandeel. Daar hebben de supermarkten ALDI en LIDL al jaren een goed aanbod. In 2018 hadden deze twee bedrijven samen meer dan 10 miljoen pre-paid gebruikers. Bij dergelijke aantallen kunnen MVNO’s de ontwikkelingen die MNO’s nastreven beïnvloeden. In positieve zin is dat het prijsniveau.

Vectoring en 5G

Iets anders is dat zij, door de focus op lage prijzen, zo lang mogelijk gebruik willen blijven maken van 2G en 3G. Deze infrastructuur houdt de komende jaren op te bestaan. De industrie zet in op 5G. Binnen 5G is het nog steeds mogelijk een MVNO aanbod in de lucht te houden. Echter zijn de investeringen daarvoor van een totaal andere orde als bij de oudere netwerken.

Er zal een situatie ontstaan die enigszins lijkt op de markt voor vast internet. Door de stap van xdsl naar vectoring was het niet meer mogelijk van de hardware op wijkkast niveau van de telco gebruik te maken. Eigen hardware plaatsen kost geld, maar is veelal door gebrek aan ruimte ook simpelweg niet mogelijk. Het gevolg is dat het aantal aanbieders van snel internet is afgenomen.

Iets dergelijks staat te gebeuren bij het MVNO landschap in Nederland, een verschraling van het aanbod dus. De lobby van de MVNO’s in Brussel om deze ontwikkeling te veranderen is dan ook voorspelbaar intensief. Voor de Nederlandse markt lijkt die strijd weinig relevant, bij gebrek aan een lokale speler als ALDI. De krachtigste MVNO’s hier zijn actief op de B2B markt. Die groep valt minder op, maar heeft wel serieuze belangen te verdedigen.

Tags: mobiele communicatiemvno

GerelateerdeBerichten

Cellnex-vierkant-logo

Cellnex en ODIDO samenwerking vernieuwd en uitgebreid

2025/07/25
Odido Peter Gijzenberg 1_G3_light

Peter Gijzenberg van Odido over 5G Internet voor Bedrijven

2025/07/21
Volgend bericht
personeel

Minder vraag naar PC's en smartphones leidt tot minder personeel

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon