Mobiele apps: consumenten, zakelijke gebruikers en aanbieders van goederen en producten kunnen niet zonder. Het is een mondiale trend en er gaat veel geld om bij de makers en publishers. Hoeveel blijkt uit een blogpost van Sensor Tower.
Volgens Sensor Tower gaan dit jaar iets meer dan 900 publishers van mobiele apps meer dan $1 miljoen omzet draaien. Dat doen ze door betaalde apps aan te bieden of die zogenaamde “in-app aankopen” mogelijk maken. Dat komt bij games veel voor. Of ze die omzet realiseren met slechts een app of meerdere maakt voor het verhaal weinig uit. Er is gekeken naar het aantal installaties vanuit de app store van Apple en die van Google dat aan steeds een publisher gelinkt kan worden.
Het bedrijf merkt op dat 2020 een beter jaar was toen werden er meer dan 1.000 publishers geteld die deze omzet haalden. Dit jaar is er dus sprake geweest van een daling. Men is er in geslaagd terug te vinden waar die daling precies zit. Die lijkt vooral veroorzaakt te zijn door minder nieuw aanbod van spelen en social. Wat daarvan de oorzaak is zegt Sensor Tower niet. Omdat het om mondiale cijfers gaat zullen de maatregelen in China en India zeker een rol spelen.
2020 vertekend beeld
Dat 2020 een bijzonder jaar is geweest en de groei toen een vertekend beeld oplevert is eveneens waarschijnlijk. Wat uit de cijfers verder valt op te maken is dat mix van apps weinig verandert. Gaming en social zijn verreweg het meest gebruikt en leveren dus ook het meest op. Toch is er wel een kleine verschuiving zichtbaar. De piek in betaalde fitness apps van 2020 was eenmalig. De vraag naar die apps is weer terug op het niveau van 2019.
Wereldwijd geven consumenten dit jaar naar verwachting $47,9 miljard uit aan apps en in-app aankopen via de Google store. Een plus van 23 procent ten opzichte van vorig jaar. Apple gebruikers geven mogelijk $85 miljard uit (+17 procent).