Steeds meer partijen in de markt combineren telecom met energie. Budget Thuis biedt zowel een alles-in-1-pakket en mobiel, als gas en stroom aan. Een combinatie vol kansen, meent sales director Sebastiaan Rigter.
Een ondernemer wil zich onderscheiden. De combinatie van telecom met elektriciteit en gas lijkt daarvoor op het eerste gezicht misschien niet de meest voor de hand liggende actie. Toch is het geen onlogische keuze, vinden ze bij Budget Thuis. Wat internet, telefonie en televisie namelijk met energie gemeen hebben, is dat ze gewoon goed moeten werken. Altijd.
“En dan het liefst tegen een zo laag mogelijke prijs, zonder dat de klant er omkijken naar heeft. Het zijn allemaal producten waarmee een klant niet per se veel binding heeft maar die wel onmisbaar zijn voor ieder huishouden”, zegt sales director Sebastiaan Rigter. Sinds januari zijn de drie diensten van Budget Thuis allemaal live: Budget Mobiel (sim only), Budget Alles-in-1 (internet, tv en bellen) en Budget Energie (stroom en gas). Hiermee is er ook voor retailers en resellers een interessante propositie in de lucht, zo meent hij: “De combinatie van vast en mobiel met energie biedt niemand anders voor heel Nederland aan en is daarmee een unieke totaaloplossing. Het biedt resellers onderscheidend vermogen en extra verkoopkansen.”
Klantloyaliteit
Met de tarieven bevindt Budget Thuis zich onderaan in de markt. Dat maakt de producten volgens Sebastiaan goed verhandelbaar. “Ons onbeperkte sim-only-abonnement bijvoorbeeld, is laagdrempelig dankzij het aanbod van onbeperkte telefonie en internet voor twintig euro per maand en de maandelijkse opzegbaarheid, en daarmee ook commercieel interessant voor onze partners. De combikorting die klanten ontvangen bij afname van meerdere producten – en die kan oplopen tot dertig euro in de maand- vergroot de klantloyaliteit. Vooralsnog ligt de focus voornamelijk op de consumentenmarkt. Op dit moment bedienen we ongeveer 850.000 telecom- en energiegebruikers in Nederland.”
MediaMarkt
Budget Energie levert groene stroom en heeft een samenwerking met MediaMarkt. Klanten kunnen er in vijftig vestigingen van de elektronicaketen voor terecht. Daarnaast is de groene energie van het energiebedrijf verkrijgbaar via de eigen website, deur-tot-deurverkoop en energieveilingen. De producten van Budget Thuis zijn eveneens te vinden op prijsvergelijkingssites en andere wederverkoopkanalen, en -zo ook de energie- bij The Phone House. Budget Mobiel is onder meer verkrijgbaar bij alle Primera-vestigingen in Nederland en uiteraard via de eigen website. “Daarnaast doen we zaken met Google via Tech Data en Happy Plugs via One Stop Mobile, wat de propositie voor de klant ook weer verbetert”, voegt Sebastiaan toe.
Het begin
Internet, telefonie en televisie van Budget Alles-in-1 draaien op het KNP-netwerk. Energie had het bedrijf van origine al in eigen huis dankzij de roots in de energiemarkt. Budget Thuis is de overkoepelende naam voor alle producten, maar Budget Energie was er eerder. Voor de historie moeten we terug naar 2008, toen energiebedrijf Nuts Groep Atoomstroom lanceerde met de levering van kernenergie. Sebastiaan: “Na de ramp met de kerncentrale in Fukushima is het bedrijf daarvan afgestapt en overgeschakeld op groene stroom onder de naam Budget Energie. In 2018 bundelden we de krachten met de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE). Het was in hetzelfde jaar dat de samenwerking met MediaMarkt begon voor de verkoop van onze energie. Dat concern verkoopt natuurlijk ook internet, en daar zagen we een haakje.”
Mobiel
Het aanbieden van telecom -een alles-in-1-pakket- als energieleverancier is niet compleet nieuw. De nieuw verworven loot aan de boom NLE bood op dat moment al internet, televisie en internet aan onder de naam NLEx. Dat merk verdween, en kreeg een re-branding naar het huidige Budget Alles-in-1. Met het acquireren van Robin Mobile in 2019 is ook de mobiele divisie gecoverd met Budget Mobiel.
Uitbreiden
De komst van Budget Thuis, in zeker opzicht toch ook een prijsvechter, ziet Sebastiaan niet per definitie als een bedreiging voor andere spelers. Wel gelooft hij dat deze de concurrentie scherp houdt. “We zitten natuurlijk laag met de tarieven en in de markt van mobiel groeien we aanzienlijk. Steeds meer Nederlanders kiezen voor sim only en kopen liever zelf een toestel in plaats van een duur abonnement af te sluiten dat bovendien leidt tot een BKR-registratie. Vanzelfsprekend willen we die tak uitbreiden en hetzelfde geldt voor ons Alles-in-1-pakket. Er zijn steeds meer mensen die meerdere diensten van Budget Thuis afnemen en het doel is ook dat de groep multi-utility klanten groter wordt.”
NLE en Budget Energie samen bekleden volgens Sebastiaan op dit moment de nummer vier-positie van energieleveranciers met een marktaandeel van rond de acht procent. Ook daarin hoopt het bedrijf te groeien. “We staan zeker open voor nieuwe partnerships met partijen die bij ons passen.”