Dat T-Systems het persbericht heeft laten vertalen en ook op de Nederlandse markt aanbiedt is opvallend. Deze markt is schijnbaar belangrijk genoeg om te worden geïnformeerd over stappen die vooral op de Duitse thuismarkt indruk moeten maken.
Snijden in personeel en portfolio
Wat die stappen zijn wordt in twee dag delen uitgelegd. De nieuwe strategie raakt zowel de klanten als het eigen bedrijf. Om met dat laatste te beginnen. T-Systems heeft sinds Adel Al-Saleh er de ceo is fors gesneden in het personeelsbestand. Dat is niet altijd volgens plan verlopen. De overdracht van 2.300 personeelsleden en kennis aan IBM is een paar jaar terug verboden. Het overdragen van 8.000 personeelsleden aan Deutsche Telekom is wel gelukt. Die stap was wel bijzonder, omdat T-Systems eigenlijk een afsplitsing is van DT.
Met het schrappen van naar schatting elke vierde baan bij T-Systems is natuurlijk ook een deel van het portfolio verdwenen. Telekom kennis zit weer bij DT, ander specialismen zijn vanwege het legacy karakter echt weg.
Cloud als onvermijdelijke stap
Schrappen in het portfolio omdat de markt naar IP-only en cloudbased verschuift is een onvermijdelijke stap. T-Systems is wat dat betreft zeker niet een van de snelste partijen. Om dat te begrijpen moet vooral naar de grote Duitse thuismarkt worden gekeken. Daar geldt dat bedrijfsleven en overheden langzaam zijn met het accepteren en adopteren van nieuwe technologie. Daarbij is de infrastructuur in grote delen van het land nog steeds niet in staat een cloudbased of cloud-first architectuur te ondersteunen.
Wat is cloud-first
Als T-Systems nu verklaart voor cloud-first te gaan is dat dus een forse uitspraak. Maar belangrijker is nog wat het er precies onder verstaat. Een van de zaken die opvalt is dat het bedrijf trots verklaart nu op een factuur de clouddiensten van verschillende hyperscalers kan weergeven. Het klinkt als iets heel simpels, maar het heeft wel grote impact. Onoverzichtelijke en losse facturen zijn een bron van ergernis en reden voor churn. Achter de schermen heeft T-Systems dus iets aangepast aan de billingstraat om die ergernis te reduceren.
Cloud-first is volgens het bedrijf ook het nieuwe maatregelen neemt tegen cybercrime. Het platform daarvoor moet een extra reden zijn voor klanten van het cloudplatform gebruik te maken. De link die zo is gelegd richt zich heel erg op de Duitse markt. De angst voor sabotage en spionage is er in ieder geval groter dan in Nederland. Verder is de wet- en regelgeving die preventie voorschrijft anders.
Zo zijn er nog wel wat punten die gisteren opvielen. Cloud-first wordt door T-Systems duidelijk voor veel meer gebruikt dan het aanbieden en faciliteren van eigen of externe cloud oplossingen. De agenda van de bijeenkomst is wat dat betreft te lezen als een lijst met verbeterpunten. Dat koppelen aan een begrip is in ieder geval slimme marketing.