Als ITchannelPRO schrijft over merken of technieken die worden opgeheven schieten de views en clicks altijd de lucht in. Lezers herkennen waar het over gaat en hebben er ook vaak persoonlijke herinneringen aan. Dit artikel gaat over Versatel, of dat nog herkend wordt?
Versatel is een merk dat in Nederland al lang niet meer bestaat, maar in Duitsland het 25 jarig jubileum heeft gevoerd.
Het is in 1995 begonnen in Nederland. Dat was het jaar dat de telecommarkt open ging en het aantal internetproviders explosief toenam. Met een eigen glasvezelnetwerk en agressief overnamebeleid wist Versatel in een paar jaar tijd een hoge naamsbekendheid en aanzienlijk marktaandeel te verwerven.
Het aanbod was telefonie, internettoegang voor bedrijven en particulieren en hosting. Een eigen glasvezelnetwerk hoorde er ook bij en dat was een van de redenen van de beursgang. Daar heeft een groep flink aan verdiend. Een nog groter deel heeft daar een kater aan overgehouden, in 2003 stond de tent op omvallen (link).
2007 einde Versatel
De naam Versatel is uiteindelijk in 2007 geschrapt. De eigenaar van de activiteiten in de Benelux Tele2 vond het imago te beschadigd. Daar hadden ze gelijk mee, want op alle merken die voorheen onder de paraplu van Versatel zaten was veel kritiek. Versatel als hoofdmerk was door de financiële perikelen onherstelbaar beschadigd.
2007 is ook het jaar dat de wereldwijd de banken in de problemen kwamen. Het uitfaseren van Versatel als logo, merk en naam viel daarom amper op. Versatel behoort daarmee anno 2025 tot een van de merken die velen niets meer zeggen.
Het is ook daarom dat het 25 jarig jubileum van het bedrijf met die naam in Duitsland een vermelding waard is. In het persbericht wordt de neergang van de Nederlandse moederorganisatie amper genoemd. Versatel Duitsland is onderdeel van 1&1 en dat bedrijf heeft er geen belang bij te wijzen op het moeizame verleden. Wie iets weet van de 5G uitrol problemen in Duitsland weet waarom dat is.