MediaMarktSaturn heeft vorige week aangegeven dat de nieuwe winkelinrichting van een filiaal in Hamburg zo succesvol is het leidraad wordt voor nog eens 20 filialen in Europa. Voor 360 andere vestigingen staat weer iets anders gepland.
Het persbericht is in het Duits amper te lezen en dat komt door het strooien met termen die niet of half zijn vertaald. Space-as-a-Service, Lighthouse-Märkte, Einkaufserlebnis, Industriepartner definierte Flächen, Themen, Produkten und Services , Experience Zones und Entrance Statements, Boutiquen, TechVillage-Märkten, Erlebnisflächen.
Wie probeert daar de Engelse termen voor te vinden komt uit op Space-as-a-Service, Lighthouse stores, Shopping experience, Redesign, Industry partner defined spaces, Themes, products and services, Experience zones and entrance statements, boutiques, TechVillage stores, experience areas.
Dat is al iets duidelijker, maar wie vervolgens op zoek gaat in de melding waarom dit bedrijf dat doet vindt geen zinnige antwoorden. Veel meer dan dat de eerste hervernieuwde vestiging een succes is, is niet te vinden.
Wat is er aan de hand?
Je moet tussen de regels lezen om uit te vinden wat er precies aan de hand is en wat deze termen echt betekenen. Als je dat doet komt iets naar voren dat dit beursgenoteerde bedrijf natuurlijk helemaal niet hard van de daken wil schreeuwen.
Alle termen hebben maar een doel en dat is de vierkante meters van de winkels beter te vullen. Niet zomaar vullen, maar tegen betaling. Het huren van ruimte in een MediaMarktSaturn voor een van de “nieuwe” winkelinrichting formules kan al vanaf een paar weken. De boutiques hebben huurovereenkomsten van minimaal een jaar.
Onderverhuur noodzakelijk
Onderverhuur, onder welke naam dan ook, is geen nieuw concept. De helft van de termen waarmee wordt gestrooid zijn gewoon variaties op een bekend thema.
De onbedoelde nieuwswaarde van de melding is de hint dat enige manier waarop de Mediamarkt winkels nog renderen is op grote schaal onderverhuur toe te staan.
(Die verschrikkelijke termen naar het Nederlands vertalen levert dit op: echt de categorie veel geblaat en weinig wol. Ruimte-als-een-Service, Lighthouse winkels, Winkelervaring, Herontwerp, door branchepartners gedefinieerde ruimtes, Thema’s, producten en diensten , Belevingszones en entree boetieks, TechVillage markten, Belevingsgebieden.)