Binnenkort betreedt wit- en bruingoedhandelaar Mediamarkt de markt als MVNO. Het persbericht daarover leidde tot discussie, want is dat relevant of zelfs spannend nieuws voor het kanaal?
Als je de MM ziet als een retailketen die vooral de consumentenmarkt bedient, dan is het antwoord op de vraag natuurlijk nee. Een reden om iets verder te kijken kan zijn dat B2C retail ook altijd (onderkant) B2B markt bedient. Om grotere zakelijke klanten of orders binnen te slepen heeft MM al het nodige geprobeerd, maar of dat succesvol is blijft onduidelijk.
De onderkant van de zakelijke markt is zeker in Nederland groot. Daarom kan je zeggen dat dit MVNO aanbod de moeite van benoemen waard is.
Maar wie weet is er iets anders dat wel spannend is. Daarvoor moet je kijken naar het tweede deel van het aanbod. MM bundelt bellen en mobiel internet met cloudopslag. Velen (niet alleen Apple) hebben dat al jaren bijna onlosmakelijk verbonden met het device, wat MM doet is wat dat betreft anders want het is deel van het abonnement.
Nog interessanter wordt het als je weet waar die data wordt opgeslagen. De Nederlandse MM deal is een kopie van wat al in Duitsland bestaat en het zal daarom geen toeval zijn dat elke Amerikaanse cloud is genegeerd. MM kiest voor samenwerking (het is een reseller van) het Noorse Jottacloud.
Datacenters van Noren, cloud van Noren, alles in Europa. Is het MVNO aanbod van Mediamarkt daardoor extra sympathiek, slim of gewoon logisch?
Het antwoord op die vraag zal voor iedereen die het dossier digitale soevereiniteit volgt het laatste zijn. En je kunt ook zeggen dat dit een spannende ontwikkeling is, want wie volgt?