Mediaboxen en tv sticks lichtpuntjes voor elektronica retailers

Duitse markt voor consumenten elektronica doet het slecht

Elk nadeel heeft zijn voordeel en je hoeft geen voetbalfan te zijn om die uitspraak te herkennen. Deze gevleugelde woorden zijn van toepassing op de Duitse elektronica markt. Bij de buren is eerder dit jaar een einde gekomen aan de kromme constructie dat verhuurders huurders verplichtten kabel tv af te nemen.

GfKITchannelPRO heeft hier over geschreven en gewezen op de ongekende wegval van omzet bij Vodafone en lokale coax aanbieders. Huurders hebben massaal gekozen voor alternatieven op het moment dat de verhuurder iets anders dan de kabel niet langer kon verbieden.

Alternatieven voor coax tv, dat zijn de internetproviders die over VDSL of FttH tv en radio signaal kunnen aanbieden. Bij die partijen is de omzet en het aantal klanten inderdaad merkbaar toegenomen.

Mediaboxen

Maar redelijk onverwachts is er nog een groep bedrijven die hiervan heeft geprofiteerd. Uit de meest recente cijfers van gfu en GfK over de retailmarkt voor elektronica blijkt dat het wegvallen van de constructie een prettig effect heeft gehad. Dit jaar is de verkoop van mediaboxen en tv-sticks met 17,2 procent toegenomen.

Terwijl voor het gros van de consumenten producten de afzet minimaal toenam of zelfs krimp liet zien, leidde de zoektocht van consumenten naar een alternatief voor de kabel tot groei in een segment dat voorheen een niche vertegenwoordigde. Lichtpuntjes dus voor een markt die verder weinig te vieren had.

(voor wie de minnen wil weten: 12,2 procent minder omzet bij smartphones, -7,4% bij Wearables en vaste telefoons. Desktops -14,3%, -13 procent voor laptops en -7% bij tablets. De redenen daarvoor noemen gfu/GfK niet, maar enkele daarvan heeft ITchannelPRO hier al aangestipt)

Mobiele versie afsluiten