Media Markt experimenteert in Zwitserland met sponsored content en de uitgever van Bild in Duitsland start een online marktplaats. Het lijken bijna twee een april grappen, maar dat is niet het geval. Wat is het wel?
Dit moet leiden tot iets anders dan het nadrukkelijk bovenaan laten uitkomen in het overzicht van een bepaald model of merk. Het gaat hier om artikelen die verkeer naar een product moeten sturen.
In Duitsland komt uitgever Bild met een eigen marktplaats waarvoor nog aanbieders worden gezocht. Binnen korte tijd zijn er al 30.000 items geplaatst en die worden allemaal door handelaren aanboden. De Bild marktplaats is dus geen concurrent van eBay of Marktplaats. Het lijkt meer op een voorzichtige kloon van BOL.
Niet origineel
Wat zien we hier? Om te beginnen is geen van de lanceringen zeer origineel. Wat Media Markt doet bestaat al jaren. Het enige verschil is dat er nu ruimte voor artikelen wordt verhuurd in plaats van ruimte voor banners of afbeeldingen. Wat Bild doet is, is een kloon van een marktplaats zoals er al tientallen zijn.
Kranten en tijdschriften zijn al minstens 20 jaar (als het goed is) bekend met het faciliteren van online aanbod. Elke uitgave heeft wel een deal met online wijnverkoper of partijenhandel. Dat is kleinschalig. Nu wil men dus in een klap opschalen.
Media Markt en Bild denken online meer omzet te kunnen halen. Wellicht is het ook een signaal dat ze hiermee de daling van de omzet van advertenties in print willen compenseren. De belangrijkste driver staat echter nergens in de persberichten van dit duo genoemd. Dit is ook en vooral een poging Amazon af te remmen.