Bijna elke (98 procent) MSP in de Benelux is momenteel van plan om nieuwe diensten toe te voegen aan hun cybersecurityportfolio, waarbij Managed Detection and Response (MDR) de eerste keuze is (46 procent).
Dit zijn de bevindingen van het nieuwe Kaspersky-rapport ‘MSP market focus in 2021: IT security challenges and opportunities in the new normal’. Omdat de waargenomen concurrentie in de markt toeneemt sinds 2019 , worden prijsstelling, kwaliteit van bescherming en het vermogen om aanvullende diensten aan te bieden belangrijke factoren voor de keuze van een cybersecurity-leverancier.
Cybersecurity is volgens verschillende industrie-experts een van de meest prominente groeigebieden voor MSP’s. Het bood de grootste groeikansen in 2021, samen met het instellen van remote workforce – met als resultaat dat 65 procent van de MSP’s een omzetgroei uit securitydiensten rapporteerden.
De meest gewilde diensten
Van de verschillende threat intelligence-diensten blijkt Managed Detection and Response (MDR) het meest interessant voor de MSP in de Benelux (46 procent), boven het Europese gemiddelde (34 procent). Dit wordt gevolgd door malwareanalyse (39 procent) en threat intelligence (35 procent), dat volgens Gartner “een belangrijk aspect van de security-architectuur is, dat technische professionals op het gebied van security en risicobeheer helpt bij het detecteren, classificeren en onderzoeken van bedreigingen”.
Vanuit het oogpunt van Threat Intelligence zijn de meest gewilde diensten APT-rapportage (22 procent) – waarmee men op de hoogte kan blijven van de meest recente onderzoeken, dreigingscampagnes en technieken van APT-actoren – datafeeds over bedreigingen (17 procent) en threat lookup (15 procent) om de reactie op incidenten te verbeteren. Andere diensten waar providers naar op zoek zijn, zijn malwareanalyse (39 procent), security-beoordeling (33 procent) en het opsporen van gerichte aanvallen (28 procent).
Het uitbreiden van hun portfolio met securitydiensten kan MSP’s helpen hun positie te versterken in de markt, die behoorlijk concurrerend is geworden. In 2021 meldde de meerderheid (96 procent) van de aanbieders een toename van hun klantenbestand sinds 2019, en de meerderheid (43 procent) ziet de concurrentie van andere MSP’s als de meest serieuze zakelijke uitdaging.