Maandag heeft het cybersecurity bedrijf McAfee bekend gemaakt de zakelijke markt te verlaten. Met de verkoop van die activiteiten verliest het $1,3 miljard aan omzet. Het bedrijf zal zich na goedkeuring van de deal volledig richten op de consumentenmarkt. McAfee volgt daarmee het pad van Symantec, dat eind 2019 de business aan Broadcom verkocht.
McAfee aandacht en exit
Er was gisteren veel aandacht voor McAfee. De meeste aandacht was daarbij voor de oprichter van het bedrijf. Die heeft in Spanje een twee aanklacht van de Amerikaanse overheid ontvangen. De volgende stap is zijn uitlevering door de Spanjaarden aan de Amerikanen. De ontwikkelingen rond de persoon waren te verwachten. Waar het gelijknamige bedrijf mee kwam was dat veel minder.
Dat security bedrijf McAfee op zoek was naar een gedeeltelijke exit was al langer bekend. De security software met het bekende rode logo wordt overal ter wereld in elk mogelijk marktsegment afgezet. Daarnaast is er een behoorlijke tak die zich bezighoudt met andere online security dienstverlening. Sinds de verkoop door Intel in 2017 is het bedrijf via een tussenstop weer beursgenoteerd. De totale waarde zou ongeveer $10 miljard bedragen en de bruto marge net onder de 70 procent.
Probleem van McAfee is dat het door de vorige eigenaren met schulden is opgezadeld. Mede hierdoor is er geen netto marge. De schuldratio is met +60 procent te hoog. Daarom werd gezocht naar een gehele of gedeeltelijke verkoop.
McAfee vs Symantec
Die speurtocht heeft dus geleid tot een net iets andere ontvlechting dan Symantec. Dat bedrijf met een ongeveer gelijk aanbod heeft de zakelijke markt producten apart gezet, is overgenomen en daarna opgesplitst. McAfee slaat die eerste stap over door de enterprise – B2B activiteiten voor ongeveer $4 miljard te verkopen. De schuldratio neemt daardoor fors af en het bedrijf kan onder de eigen naam doorgaan.
Beleggers blij – het kanaal moet afwachten
Het nieuwe McAfee, B2C only met minder schulden, spreekt beleggers aan. Het aandeel werd direct na bekendmaking ruim 10 procent duurder. Hoe de klanten en vooral ook het kanaal hierop reageert moet nog maar blijken. Het merk blijft behouden voor een deel van de markt. Voor resellers met een B2C focus zal er dus niet veel veranderen.
Maar dat deel van het kanaal dat de andere producten levert is die zekerheid er niet. De nieuwe eigenaren kunnen de activiteiten vooralsnog continueren, maar het uiteindelijk doel zal zijn de verkoop. Dan verdwijnt niet alleen het merk McAfee uit de zakelijke markt, het aanbod wordt dan ook kleiner. Dat is niet per se goed voor de markt en het kanaal.