De succesvolle Nederlandse mobiele dienst Lyfo garandeert overal mobiele dekking en wordt interessant voor steeds meer gebruikers. Ook in het buitenland is er inmiddels erkenning voor de kwaliteit van het concept. CEO Maurits Zandbergen geeft een update van de impact van Lyfo op de telecommarkt.
Een stukje historie
Toen Lyfo 2,5 jaar geleden begon, was er een oplossing op basis van Windows waarmee Maurits en zijn team het loodswezen konden helpen om hun datadiensten ook in het grensgebied van Nederland en België optimaal te gebruiken. “Onze Lyfo-SIM werd gebruikt als tweede simkaart en had toegang tot alle mobiele netwerken ter plekke. Onze software kon het schakelen tussen de netwerken beheren. Als het primaire netwerk even geen dekking geeft, zorgt de software ervoor dat een ander netwerk gebruikt wordt, als dat wel dekking heeft. Dit schakelen gebeurt in minder dan 100 milliseconde wat de gebruiker het amper opmerkt. Op sommige locaties zijn wel negen netwerken inzetbaar.”
En dan ook mobiel
Toen uiteindelijk de Android-versie aan het portfolio toegevoegd werd, kon Lyfo de combinatie van een Lyfo-SIM en een andere publieke simkaart gebruiken in de Android-toestel. “Operators hadden belangstelling en Odido greep de kans om de backup-sim met deze technologie exclusief in Nederland te introduceren in de grootzakelijke markt”, vertelt Maurits. “Met de backup-sim schakelt een telefoon automatisch over naar het netwerk van een andere telecomaanbieder, als de gebruiker op het Odido-netwerk te weinig dekking ervaart. Zo is er altijd de best mogelijke dataverbinding. Ook kan de gebruiker via de backup-sim bellen dankzij One Number Reach (ONR), zodra de telefoon merkt dat de spraakverbinding onder een gekozen kwaliteitsniveau komt. Daarmee worden de meest kritische gebruikers perfect geholpen.”
Uit onderzoek blijkt dat 4 à 5 procent van de gesprekken uiteindelijk via een ander netwerk plaatsvinden. In een land met de beste netwerken vond Maurits dat aanvankelijk opvallend. “Maar we weten nu dat dit komt omdat veel gebruikers in grensstreken problemen ervaren met het schakelen tussen binnen- en buitenlandse netwerken.”
Over de grens
In Nederland is Odido als een gebruiker van Lyfo en in Duitsland wordt uitdager Telefónica volgens Maurits de partner. T-Mobile is daar de incumbent en preferent voor veel gebruikers omdat ze daarvan de beste dekking verwachten. “Als Telefónica onze oplossing gaat gebruiken, worden zij ineens het beste netwerk. In het Franse Toulouse heeft een ziekenhuis een privaat netwerk voor indoordekking. Dankzij de software van Lyfo kunnen medewerkers nu simkaarten van hun publieke operator combineren met die van het private netwerk en zijn ze altijd bereikbaar”, zegt Maurits. “Het voordeel is dat maximaal op het private netwerk gecommuniceerd wordt om de data lokaal te houden en de indoordekking optimaal te maken. Ook de Parijse luchthaven Charles de Gaulle is om dezelfde reden inmiddels klant.”
Grote uitdaging
Maurits heeft er lang met zijn team aan moeten werken. In een land waar de iPhone zo populair is, moet de ondersteuning voor dat platform ook worden geregeld. “Android heeft API’s waarmee we de juiste data over het radioverkeer kunnen extraheren en de Lyfo-software voeden. Apple is echter zeer gesloten. Gelukkig hebben we nu toch een oplossing kunnen ontwikkelen die op hetzelfde niveau als voor Android. Dat is een fantastische doorbraak. Ook iPads kunnen straks met Lyfo worden uitgerust.”
Nu de volgende stap
Odido is een tevreden klant en wil met het concept verder vermarkten, aldus Peter Gijzenberg die Head of Partnersales en IoT is bij Odido. “Diverse partijen willen en kunnen de technologie gebruiken. Ik hoor het dagelijks”, zegt hij. “Daarom gaan we op korte termijn een aankondiging doen die veel klanten gelukkig gaat maken. Er zit iets moois in het vat.”
Voor meer informatie over Lyfo zoek je contact met Maurits Zandbergen via telefoon 0631 633 295 of mail hem op maurits@lyfo.com. Peter Gijzenberg van Odido is bereikbaar via 0648 166 158 of mail peter.gijzenberg@odido.nl.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #05-2024)