Zo’n twee jaar geleden hebben we in ITchannelPRO aandacht geschonken aan het toenmalige Triple-9. Inmiddels is dat bedrijf omgedoopt tot Lyfo en directeur Maurits Zandbergen vertelt over het door hen ontwikkelde concept Lyfo.NET. Dat vormt een oplossing voor een van de grootste pijnpunten voor gebruikers van mobiele verbindingen: het verlies aan connectiviteit omdat de mobiele operator (even) geen bereik biedt.
Lyfo.NET
In eerste instantie besloeg de Lyfo-oplossing een dataroaming-oplossing op basis van een universele SIM (de Lyfo.SIM) en een slim stukje software (Lyfo.NET). De Lyfo.SIM garandeert toegang tot alle 4G en 5G mobiele netwerken in Europa en ook daarbuiten. In Nederland garandeert Lyfo.SIM toegang tot de netwerken van KPN, Vodafone en T-Mobile. Dit betekent dat op elke locatie dekking te vinden zou moeten zijn.
NQI is de spil
De Lyfo-oplossing gebruikt dus een SIM met toegang tot alle mobiele netwerken (Lyfo.SIM) en managementsoftware (Lyfo.NET). Dankzij deze software wordt de kwaliteit van een verbinding op een locatie continu gecontroleerd. Maurits: “Binnen Lyfo hebben we NQI geïntroduceerd. NQI staat voor Network Quality Indicator en die waardeert de kwaliteit van een verbinding met een kwaliteitslabel. Elk netwerk dat op een locatie binnen bereik is, krijgt een NQI-waardering. Het netwerk met de beste NQI wordt gebruikt. De software analyseert hiertoe continu signaalniveaus, de latency en de beschikbaarheid via ping en bandbreedte. Aan het geheel wordt op basis van 9 parameters een NQI toegekend. De schaal loopt van 1 tot en met 10, maar bij een score van 2 is alles al dik in orde voor een goede verbinding met het mobiele netwerk.”
Er zijn echter meer factoren dan enkel de NQI. Mobiele operators proberen klanten zo lang mogelijk vast te houden op hun eigen netwerk, waardoor het tot 15 minuten kan duren voor een sessie naar een ander netwerk gaat. Dit speelt vooral bij grensovergangen. Eerst wordt er zelf geschakeld van 4G via 3G naar 2G en pas daarna wordt de gewenste roamingpartner gezocht. Een tijdrovend proces dat zorgt voor een flinke onderbreking van de service bij een grensovergang. Lyfo.Net omzeilt dit proces dus op slimme en gepatenteerde manier.
Spraak op eigen nummer
“Er zijn markten waar missiekritieke verbindingen noodzakelijk zijn”, vervolgt Maurits. “De zwaailichten-sector (politie, ambulance, brandweer), ziekenhuizen en thuiszorg zijn segmenten waar een gegarandeerde bereikbaarheid noodzakelijk is. Deze markten schreeuwen om stabiele en betrouwbare spraakdiensten. Het toevoegen van spraak vergde aan onze kant flinke investeringen omdat we gebruik willen maken van een universele app. Backend systemen moeten daarom per operator de app instellen en beheren.”
Lyfo.NET maakt met de tweede SIM (Lyfo.TWINSIM) ook stabiele spraakservices mogelijk. Een mobiele operator levert aan de klant zijn eigen SIM en de Lyfo.TWINSIM. Daarvoor wordt een Android-device (versie 10 of nieuwer) met dual SIM-slot gebruikt. In het dagelijks gebruik bewaakt Lyfo.NET de kwaliteit van de dataverbinding. Maurits: “Zelfs in Nederland waar we uitmuntende mobiele netwerken hebben, grijpt Lyfo.NET in 10% van de tijd in. De prestaties van het netwerk van de operator zijn dan lager dan de ingestelde NQI-waarde. Het omschakelen gebeurt binnen 100 ms en is dus amper merkbaar.”
De combinatie van de de Lyfo.TWINSIM met de operator SIM levert een stabiele mobiele netwerkverbinding die voorziet in de behoefte van missiekritieke gebruikers. Daarmee kan een mobiel netwerk van een operator voldoen aan de hoge eisen die hiervoor worden gesteld. Maurits: “Medewerkers zijn dus voor de volle 100% bereikbaar op hun mobiele nummer. Onze oplossing is daarmee uniek.”
Meer weten over Lyfo? Bel 034 524 77 00 of mail naar info@lyfo.com
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 01-2023)