Vorige week heeft Microsoft aangekondigd de strijd tegen spam op te voeren en daarmee reageert het op meldingen van Google. De beide e-mailgiganten draaien hiervoor aan meerdere schroeven en het gevolg is dat het ook voor legitieme verzenders lastiger wordt.
De maatregelen van Google die deze maand zijn ingevoerd hebben direct tot zichtbare gevolgen geleid. Het aantal klachten over het niet kunnen mailen met naar een Gmail adres is fors toegenomen. Het betekent dat verzenders de melding van Google uit oktober over het hoofd hebben gezien en de SPF/DKIM en DMARC e-mailverificatie niet hebben geregeld. Google heeft dat nu als harde eis voor iedereen die meer 5.000 en meer berichten op dagbasis verstuurt naar het Gmail domein.
Dat is overigens niet de enige eis die Gmail/Google aan verzender oplegt. Verzenders die niet binnen twee werkdagen reageren op klachten of afmeldingen zullen daarvoor een hoge prijs gaan betalen. In het beste geval wordt de domeinnaam van de verzender voorzien van het “spam-label En dat label krijgt elke domeinnaam als de “spam rate boven de 0.3% uitkomt.
Microsoft
Microsoft / Outlook doet weinig onder voor Gmail. De bovengrens van bulk e-mail blijft 10.000 stuks, maar er komt – gefaseerd – een onderverdeling op basis van 2.000 stuks. Effectief betekent dat dus ook een grotere kans om als spam gezien te worden als de mailservers niet goed zijn geconfigureerd.
Spam – Phishing
De stappen die dit tweetal neemt zijn nodig in de strijd tegen spam en phishing. Tegen gerichte campagnes zal het minder uitmaken, omdat de aantallen mails dan veel geringer zijn. Echter ook dan geldt dat een domeinnaam / mailserver goed moet zijn geconfigureerd en het is maar de vraag of in alle gevallen cybercriminelen dat kunnen. Het effect van de maatregelen kan dus groter zijn dan alleen het indammen van de spam tsunamis.
Meer business
Deze stap betekent echter ook dat minder professionele maar goedwillende partijen in de problemen komen. Zij zullen veel meer voor hen onverklaarbare bounces zien en andere meldingen die ze niet begrijpen.
En dat is ook precies een van de andere gewenste effecten van de maatregelen. Goedwillende amateurs die denken een mailserver te kunnen beheren zullen er achter komen dat dit toch wel erg lastig wordt.
Dit biedt twee soorten legitieme partijen de kans op meer business. Als eerste de externe IT beheerders die benaderd worden over die meldingen en daarnaast mailverzenders die de techniek wel voor elkaar hebben en van elke aangekondigde wijziging op de hoogte zijn.