Zo’n twee jaar geleden hebben we in IT Channel Pro aandacht geschonken aan toenmalige Triple-9 inmiddels omgedoopt tot Lyfo en het door hen ontwikkelde Lyfo-concept. Lyfo lost voor de gebruikers van mobiele verbindingen een van de grootste pijnpunten op: het verlies aan connectiviteit omdat de mobiele operator (even) geen bereik biedt.
Maurits Zandbergen is de directeur van Lyfo en zit klaar om de laatste ontwikkelingen rond dit enerverende product met ons te delen. Maurits: “Mobiele netwerken zijn gespecialiseerd in mobiliteitsbeheer voor spraak en data. Maar als iemand bijvoorbeeld bellend de landsgrens over gaat, gaat een gesprek of datasessie verloren. Ook bij black spots in de dekking vervallen de sessies. Tenslotte aan de grens van de cellen neemt de bandbreedte af door een slechtere signaal/ruis-verhouding. Het is een pijn die veel gebruikers dagelijks voelen en waarop nog geen enkele mobiele operator een echt antwoord had. Lyfo is een Nederlands engineeringsbedrijf dat zelf creatieve oplossing zoekt en bouwt voor uitdagingen in de mobiele communicatie.
Lyfo.Net
In eerste instantie besloeg de Lyfo-oplossing een dataroaming oplossing op basis van een universele SIM (de Lyfo.SIM) en een slim stukje software (Lyfo.NET). De Lyfo.SIM garandeert toegang tot alle 4G en 5G mobiele netwerken in Europa en ook daarbuiten. In Nederland garandeert Lyfo.SIM toegang tot de netwerken van KPN, Vodafone en T-Mobile. Dit betekent dat op elke locatie dekking te vinden zou moet zijn.
NQI is de spil
De Lyfo-oplossing gebruikt dus een SIM met toegang tot alle mobiele netwerken (Lyfo.SIM) en een stukje managementsoftware (Lyfo.NET). Dankzij deze software wordt de kwaliteit van een verbinding op een locatie continue gecontroleerd. Maurits: “Binnen Lyfo hebben we NQI geïntroduceerd. NQI staat voor Network Quality Indicator en waardeert de kwaliteit van een verbinding met een kwaliteitslabel. Elk netwerk dat op een locatie binnen bereik is krijgt een NQI-waardering. Het netwerk met de beste NQI wordt gebruikt. De software analyseert hiertoe continue signaalniveaus, de latency en de beschikbaarheid via ping en bandbreedte en kent aan het geheel op basis van 9 parameters een NQI, oftewel de network quality indicator, toe. De schaal loopt van 1 tot en met 10, maar reeds bij 2 is alles dik in orde voor een goede verbinding met het mobiele netwerk.
Er is meer dan enkel de NQI. Mobiele operatoren proberen klanten zo lang mogelijk op hun eigen netwerk vast te houden, waardoor het tot 15 minuten duurt eer een sessie naar een ander netwerk gaat. Dit speelt vooral bij grensovergangen. Ze schakelen zelf eerst van 4G via 3G naar 2G en zoeken daarna pas de gewenste roamingpartner. Een tijdrovend proces dat een flinke service onderbreking bij grensoverschrijding veroorzaakt. Lyfo.Net omzeilt dit proces op slimme en gepatenteerde wijze.
Lyfo.Net onder steunt nu ook spraak op eigen nummer
Maurits: “Er zijn markten (verticals) waar missie kritische verbindingen noodzakelijk zijn. De zwaailichten sector (politie, ambulance, brandweer), de ziekenhuizen en thuiszorg zijn segmenten waar een gegarandeerde bereikbaarheid noodzakelijk is. Deze markten schreeuwen om stabiele en betrouwbare spraakdiensten. Het toevoegen van spraak vergde aan onze kant flinke investeringen omdat we gebruik willen maken van een universele app. Backend systemen moeten daarom per operator de app instellen/beheren. Maar nu is het zo ver. Lyfo.Net maakt met de tweede SIM (Lyfo.TWINSIM) ook stabiele spraakservices mogelijk. Een mobiele operator levert aan de klant zijn eigen SIM en de Lyfo.TWINSIM. Het gebruikte toestel is dan een Android device (versie 10 of nieuwer) met dual SIM-slot. In het dagelijks gebruik bewaakt de Lyfo.NET de kwaliteit van de dataverbinding. Maurits: “Zelfs in Nederland waar we uitmuntende mobiele netwerken hebben, grijpt Lyfo.NET in 10% van de tijd in. De prestaties van het netwerk van de operator zijn dan lager dan de ingestelde NQI-waarde. Het omschakelen gebeurt binnen 100 ms en is dus amper merkbaar.
De combinatie van de de Lyfo.TWINSIM met de operator SIM levert een stabiele mobiele netwerkverbinding op die tegemoetkomt aan de behoefte van missie kritische gebruikers. Daarmee kan een mobiel netwerk van een operator aan de hoge eisen die hiervoor gesteld worden voldoen. Medewerkers zijn voor de volle 100% bereikbaar op hun mobiele nummer. Onze oplossing is uniek!”