Securitybedrijf Lookout heeft SaferPass overgenomen, leverancier van een oplossing voor wachtwoordbeheer, voor zowel consumenten als bedrijven. Met de toevoeging van wachtwoordbeheer aan zijn securityoplossingen versterkt Lookout zijn missie uit om klantgegevens van zowel personen als bedrijven proactief te beschermen.
Of we nu online shoppen, online bankieren of verbinding maken met bedrijfsapplicaties en e-mail, gebruikersnamen en wachtwoorden zijn de standaard authenticatiemethode om de identiteit van een gebruiker te controleren en toegang te krijgen tot gevoelige informatie.
Wachtwoorden kunnen echter lastig zijn en zijn soms zeer onveilig, vooral wanneer een gebruiker veel accounts heeft. Gemiddeld hebben mensen inmiddels meer dan 100 verschillende accounts, allemaal met een bijbehorend wachtwoord dat ze moeten onthouden. Bovendien zijn de wachtwoorden die mensen zelf bedenken vaak zwak.
Volgens het Verizon Data Breach Investigations Report is bij 81% van de datalekken gebruikgemaakt van zwakke, gestolen of hergebruikte wachtwoorden van werknemers. Iedere keer dat hetzelfde wachtwoord wordt hergebruikt, opent dit de deur naar een mogelijk datalek. Bijna 64% van de mensen gebruikt dezelfde wachtwoorden opnieuw voor hun online accounts. Als deze inloggegevens worden buitgemaakt, kan dit ernstige gevolgen hebben, waaronder identiteitsdiefstal of gestolen bedrijfsinformatie.
SaferPass levert een krachtige, innovatieve oplossing voor identiteits- en wachtwoordbeheer, voor zowel consumenten als bedrijven. Gebruikers kunnen hiermee al hun wachtwoorden, bankgegevens en andere gevoelige informatie veilig bewaren en beheren op verschillende apparaten. De SaferPass-oplossing biedt een versleutelde digitale kluis waarin alle inloggegevens worden opgeslagen die worden gebruikt om toegang te krijgen tot online services, via mobiele apps en webbrowsers. Naast het beschermen van de identiteit, inloggegevens en gevoelige gegevens van een gebruiker, helpt deze oplossing ook om sterke, unieke wachtwoorden te gebruiken, via een wachtwoordgenerator. Zo kan worden voorkomen dat dezelfde wachtwoorden worden gebruikt voor meerdere accounts en is het zeker dat wachtwoorden niet zijn gelekt.
Volgens Mordor Intelligence was de markt voor wachtwoordbeheer in 2020 meer dan $ 1,2 miljard waard en zal dit tegen 2026 stijgen naar ruim $ 3 miljard.
“We zijn blij dat we het team van SaferPass mogen verwelkomen bij Lookout, zodat we onze oplossingen kunnen combineren om meer waarde te bieden aan zowel consumenten als bedrijven”, aldus Jim Dolce, CEO van Lookout. “Tegenwoordig is ieder wachtwoord van een werknemer een potentieel toegangspunt, voor zowel kleine als grote organisaties. Tegelijkertijd zijn bij grootschalige datalekken in het verleden miljarden e-mails en bijbehorende wachtwoorden van consumenten op het dark web terechtgekomen, waardoor mensen het risico lopen op identiteitsdiefstal en financiële fraude. Het SaferPass-team deelt onze visie voor het bieden van makkelijk te gebruiken securityoplossingen voor alle mogelijke online services en die persoonlijke en bedrijfsgegevens beschermen, waar deze zich ook bevinden. Dit is een geweldige volgende stap in de evolutie van Lookout.”
De overname van SaferPass verbreedt het Lookout-portfolio van securityoplossingen en biedt nieuwe kansen voor zijn carrier- en partnerecosysteem van het bedrijf. Ook vergroot Lookout hiermee zijn aanwezigheid in Centraal-Europa via een nieuwe locatie in Bratislava, Slowakije. SaferPass opereert vanaf nu onder de merknaam en de leiding van Lookout en het SaferPass-team zal volledig worden geïntegreerd in de Lookout-organisatie. De financiële voorwaarden van deze transactie zijn niet bekendgemaakt.
Meer informatie:
- Lookout voor het mkb en voor consumenten: https://protection.lookout.com/
- Het Lookout Security Platform: https://www.lookout.com/products/platform