Wie de meest recente kwartaalcijfers van Microsoft legt naast die van Logitech ziet een overeenkomst. De bedrijven zijn totaal verschillend, dus dat vergelijken gebeurt amper. Een gemiste kans, want wie dat doet ziet dat beide bedrijven voor de zelfde uitdaging staan. De accessoires zijn winkeldochters geworden.
Logitech
Microsoft
Microsoft zet de omzet nog steeds stijgen. Geen wonder, want de prijzen voor clouddiensten stijgen hard. Microsoft geeft als verklaring de inflatie, maar door de eigen prijzen nog meer te verhogen dan de inflatie is het een van de partijen die kan worden aangewezen als schuldige van die opwaartse prijsspiraal.
De meeste aandacht van de vakpers gaat uit naar de software en daarna is er nog belangstelling voor de daarvan afhankelijke hyperscale activiteiten. Dat het bedrijf eerder dit jaar liet weten invoerdevices uit het assortiment te halen is schijnbaar niet belangrijk meer. Binnen de productgroep “devices” blijft nog wel wat zitten, dus ook in de kwartaalcijfers blijft dit zichtbaar.
We zien nu dat het afgelopen kwartaal de omzet van die groep 20 procent lager was dan een jaar terug. Het kwartaal daarvoor was de min 30 procent en nog drie maanden eerder zelfs 39 procent lager. Het eerste kwartaal van het boekjaar van de softwaregigant uit Redmond was dan wel positief. Een toename van 2 procent – en na correctie voor valutakoersen 8 procent – is echter te gering om de grote klappen die daarna volgden te kunnen compenseren.
Voorbehoud A-merken
De suggestie dat uit deze forse dalingen kan worden afgeleid dat de verkoop van nieuwe computers onder druk blijft staan is begrijpelijk. Het voorbehoud dat daarbij gemaakt moet worden is dat zowel Logitech als Microsoft als A-merken in de bovenste helft van de markt opereren. Daarom is het mogelijk dat de misère waar dit duo mee te maken heeft voor andere merken minder voelbaar zijn. Er kunnen zelfs partijen zijn die hier de lachende derde zijn.
(foto: Sandstein)