Lifesize en Serenova: een boeiende combinatie

lifesize-en-serenova

Enigszins overschaduwd door het uitbreken van de coronacrisis, was er half maart een bijzondere overname, annex merge, te melden in de wereld van videoconferencing. Lifesize werd overgenomen door private equity-fonds Marlin en direct gekoppeld aan een eerdere overname van dit investeringsfonds, Serenova. Dat vraagt om uitleg. We duiken erin met Christ-Jan Beljaars, Sales & Marketing Director bij Lifesize distributeur Exertis en Maurice Veth, Country Manager Benelux bij Lifesize.

Een bijzondere fusie is het zeker, stellen de twee insiders vast. Want hiermee ontstaat een bedrijf dat is gespecialiseerd in oplossingen voor communicatie in contactcenters én samenwerking op werkplekken. Lifesize, gekend als wereldwijde innovator op het gebied van videocommunicatie en productiviteitsoplossingen. Serenova, toonaangevende provider van Contact Center-as-a-Service (CCaaS). Het zijn niet de minsten in hun niche: Gartner noemt beide bedrijven in de Magic Quadrants van hun marktsegmenten. De nieuwe organisatie telt wereldwijd ruim tienduizend klanten in zo’n honderd landen.

Doel van de fusie is om eindklanten te helpen hun oplossingen voor communicatie, contactcenters en videosamenwerking te harmoniseren. Hiervoor gaat de nieuwe combi een nieuwe generatie uniforme omnichannel-tools voor samenwerking op werkplekken en grotere klantbetrokkenheid ontwikkelen. Uiteraard op basis van bestaande systemen en expertise. Het nieuwe bedrijf, dat voorlopig nog onder de twee bestaande namen verdergaat, gaat zich richten op de toenemende integratie van technologie voor Unified Communications-as-a-Service (UCaaS) en Contact Centers-as-a-Service (CCaaS). De organisatie biedt hiervoor het eigen cloudplatform met oplossingen voor hoge resolutie videosamenwerking (HD en 4K) en contactcenter-oplossingen gericht op grootzakelijke klanten.

 

 

En wie is Serenova?

Lifesize is geen onbekende. De aanbieder van videocommunicatie en productiviteitsoplossing is een vaste waarde in de Nederlandse en ook de Europese markt. Bij Serenova ligt dat wel even anders. Ook Beljaars moest na de aankondiging van de fusie even de zoekmachine aan het werk zetten om erachter te komen dat het hier ging om een gerenommeerde leverancier van contactcentercommunicatie, die met name in de VS een sterke positie heeft opgebouwd. Kloppend hart van Serenova is CxEngage, een cloudbased customizable contactcentersysteem, dat volledig op maat te maken is en via open API’s en verschillende integraties te koppelen is met bestaande systemen. En omnichannel, niet onbelangrijk voor een hedendaags contactcenter.

“Dat omnichannel-aspect krijgt nu natuurlijk nog meer vorm en inhoud na de fusie met Lifesize”, stelt Veth vast.

 

 

Holistisch portfolio

Serenova is in 2016 geacquireerd door investeringsmaatschappij Marlin Equity. Eind vorig jaar deed Serenova onder de vlag van Marlin diverse overnames op het gebied van Workforce Management Technology, zoals het Zweedse Loxysoft en Proscheduler. Allemaal bedoeld om hun cloudplatform CxEngage te versterken. Maurice Veth: “Serenova heeft niet alleen een heel uitgebreid en efficiënt platform, het feit dat ze cloudbased zijn onderscheidt ze in de traditionele contactcentermarkt, waar de meeste software nog on-premise draait. Serenova was op zoek naar de toevoeging van video, om de belofte van omnichannel nog beter waar te kunnen maken. De fusie met Lifesize betekent dat er beeld toegevoegd kan worden aan de contacten, die zo nog verder gepersonaliseerd kunnen worden. Aan de andere kant heeft Lifesize een klantenbase die schaalbaar klantcontactcentersystemen nodig heeft.” Doel is volgens Marlin om ‘een holistisch Unified Communications-portfolio te creëren door acquisities, partnerships en productontwikkeling’. Veth: ”Bij call- en contactcenters is de customer experience heel belangrijk. Een trend in die wereld is multi- of omnichannel, naast telefonie worden Facebook, Messenger en Whatsapp toegevoegd. En dan komt video al snel in beeld.”

 

 

Cross-selling

Voor zowel Lifesize zelf als voor Exertis komt er een heel interessante tijd aan. Veth: “Er liggen natuurlijk volop kansen voor cross-selling. Elke organisatie beschikt over een contactcenter en wil intern verder uitbouwen met tools voor vergaderen en samenwerken.” Exertis kent als distributeur van onder meer headsets de contactcenterwereld al enigszins. Beljaars: “We hebben natuurlijk een grote installed base in die wereld, omdat we er al heel wat headsets hebben verkocht. Voor klanten van Genesys, Avaya en Cisco bijvoorbeeld. Vanuit de diensten die Serenova biedt, is het voor ons als distributeur natuurlijk nog wel even zoeken wat wij in die wereld kunnen betekenen. Ik denk dat er binnen onze klantenbase veel mogelijkheden zijn voor cross-selling.”

 

 

6,7 miljard dollar

Nog even over de investeerder achter de fusie. Beleggingsonderneming Marlin Equity Partners, met meer dan 6,7 miljard dollar beheerd kapitaal, financiert de fusie en blijft investeren in de groei van het gecombineerde bedrijf. De investeringen van Marlin Equity Partners versnellen de ontwikkeling van het nieuwe cloudplatform dat het nieuwe werken in grootzakelijke organisaties mogelijk maakt. De markt voor Unified Communications-as-a-service heeft een geschatte omvang van 60 miljard dollar. Marlin investeert veel in technologiebedrijven en de laatste tijd met name in bedrijven die zorgtechnologie leveren. En, niet onbelangrijk, begin dit jaar fuseerden twee van de grootste digital workplace service providers in de VS, AVI-SPL en Whitlock. Grootaandeelhouder in de nieuwe deal: Marlin Equity. Ook een service die mooi aansluit bij wat Lifesize en Serenova bieden. Oprichter en CEO Craig Malloy van Lifesize wordt CEO van het nieuwe bedrijf. CEO John Lynch van Serenova krijgt de rol van Senior Vice President Sales. Malloy tijdens de aankondiging van de fusie: “Directe betrokkenheid van klanten en medewerkers door dynamische, directe communicatie onderscheidt de succesvolste bedrijven van hun concurrenten. Deze fusie verbindt twee bedrijven met veel marktervaring en geavanceerde cloudoplossingen. Dit gecombineerd met ons geïntegreerde platform maakt ons bij uitstek geschikt om organisaties te helpen met het leveren van communicatiediensten die het huidige marktaanbod oplossingen van contactcenters tot vergaderruimtes ruim overtreffen.”

 

Bron: TBM nr. 2 2020

Mobiele versie afsluiten