Eerder deze week stipte ITchannelPRO kort de voordelen van Cash&Carry aan, daarbij is een punt niet genoemd: direct meenemen. Dat is voor consumenten en zakelijke gebruikers belangrijk en het betekent de kortst mogelijke levertijd.
Levertijden, daar heeft iedereen mee te maken, dan wel last van. Als reseller wil je geen “ja, maar nu niet” verkopen. Het liefst wil je alles waarvoor de klant aanklopt op de voorraad hebben. Dat onmogelijk is, mag duidelijk zijn.
Duidelijk is echter ook dat klanten (ook de zakelijke) steeds ongeduldiger zijn geworden. Een van de lessen van de pandemie en de verstoorde supply-chains is dat onvoorspelbare levertijden leiden tot kopers die handdoek in de ring gooien. Er wordt niet eens naar een alternatief gekeken en dat geldt bij auto’s net zo als bij printers. Tegelijk heeft men tijdens de lockdowns ook ervaren dat aan de deur bezorging van maaltijden en ingrediënten de nodige voordelen kent.
Het is daarom zo vreemd nog niet dat in Berlijn nu sinds een paar dagen wordt geëxperimenteerd met de combinatie van snelle bezorging van verbruiksartikelen en kleine (?) goederen uit de wit- en bruingoedhoek.
Lieferando, de maaltijdbezorger, gaat als test goederen van de Mediamarkt binnen de ring van Berlijn bezorgen. De bezorger haalt de vooraf betaalde bestelling op bij een lokale vestiging en claimt een levertijd van minder dan 60 minuten. Handig voor wie geen zin heeft om door de regen te gaan om inktcartridges te kopen. Handig ook voor middenstander die zijn zaak niet wil verlaten.
Gaat dit een succes worden? Is dit een gamechanger? Het is in ieder geval een opmerkelijke test.