Medion, een consumentenmerk voor computers en meer, heeft een nieuwe-oude eigenaar omdat Lenovo het belang in de onderneming heeft teruggebracht. De verschuiving heeft in Duitsland voor de nodige persaandacht geleid. Daar is Medion sinds de vorige eeuw en de acties met Aldi een merk met hoge naamsbekendheid.
In 2011 nam Lenovo voor het eerst een aandeel in Medion. Daarmee kreeg het Chinese bedrijf indirect toegang tot een uiterst interessant kanaal. Medion leunde immers zwaar op deals met retailers zoals Aldi. In het VK stonden de producten ook in de schappen van Tesco en Sainsbury en Woolworth. Die plek in de schappen was er voor het hoofdmerk, maar ook voor een dozijn sub-brands zoals Cybercom, Cybermaxx, Lifetec en Erazer.
Vorig jaar namen de Chinezen de resterende aandelen over. Medion verloor daarmee de beursnotering. Dat had het einde van het verhaal voor Medion als “zelfstandig” bedrijf kunnen betekenen, maar er is een paar dagen terug is veranderd.
Het Duitse business tijdschrift WiWo heeft als eerste lucht gekregen van een terugtrekkende beweging door Lenovo. Men heeft besloten alle niet-computer business van Medion in de etalage te zetten. De koper daarvan is al bekend, dat is Gerd Brachmann die Medion in 1983 heeft opgericht en tot 2011 leidde.
Brachmann neemt de rechten op de naam (voor niet-pc zaken) over en een fractie van het personeel. Voor het “pc-merk” Medion zal het nieuwe Medion de sales, marketing en logistiek op zicht nemen. Dat komt allemaal wat vreemd over, maar zowel WiWo als de kranten die er over schrijven noemen een punt dat deze hele actie zou kunnen verklaren. Lenovo nam met de laatste aandelen ook de verantwoording over 950 personeelsleden op zich. Door deze terug-verkoop en het schuiven met services verliezen bijna 600 medewerkers hun baan.