Fixje begon in 2013 bescheiden in een blokhut in Almelo, maar is nu dé plek waar je oude smartphone nieuw leven krijgt. En dat is nog maar het begin. Met hun razendsnelle inruilservice Trade in, transformeren ze de manier waarop mensen hun apparaten verkopen. Wat begon met een paar klanten in Almelo, is nu uitgegroeid tot een internationale speler die de grenzen van de markt voor refurbished apparatuur verlegt.
Sinds 2017 verkoopt Fixje ook refurbished apparaten, zoals iPhones en iPads. Ze voldoen allemaal aan strenge kwaliteitseisen. Het refurbishmentproces is grondig; onderdelen zoals schermen en batterijen worden getest en indien nodig vervangen met originele onderdelen, waardoor elk apparaat weer als nieuw functioneert. Fixje is lid van het Keurmerk Refurbished en dat heeft zo z’n voordelen. “Het keurmerk heeft ons veel vertrouwen van klanten opgeleverd “, legt Lennart uit. “Inmiddels hebben we meer dan 100.000 positieve beoordelingen.”
Slim, snel en simpel je oude toestel verkopen
De inruilservice van Fixje heet Trade in en werkt als een online platform waar particulieren hun gebruikte apparaat kunnen laten waarderen aan de hand van een vragenlijst. “De systematiek is het logische gevolg van de feedback van klanten”, zegt Lennart. “Steeds meer klanten vroegen of ze ook een oud toestel konden inleveren bij de aankoop van een nieuwe. We zagen de inruilmarkt snel groeien en hebben er daarom een platform voor ontwikkeld.”
Duurzaam en zakelijk
Op basis van de antwoorden op Tradein.nl krijgt de klant een bod op hun gebruikte toestel, met een uitbetaling binnen 48 uur. De apparaten worden na binnenkomst volledig getest en na refurbishment weer op de markt gebracht. De levensduur van het apparaat is dan ook een stuk langer dan hij anders zou zijn. Ook het zakelijke aspect is zeer interessant, vindt Lennart. “Fixje gaat verder dan het aanbieden van de service aan particulieren. Partners kunnen bij ons terecht om een portaal op te zetten waarmee ze zelf een inruilservice kunnen bieden aan hun klanten”, legt hij uit. “We ontzorgen hen in het complete proces, van de huisstijl tot het daadwerkelijk innemen en waarderen van de toestellen.”
Ontzorgen met complete service
Het platform is voor partners volledig inzetbaar en integreerbaar. Fixje zet het helemaal op, inclusief de look-and-feel. “Ze krijgen echt een eigen omgeving”, zegt Lennart. “De login en de backend leveren we ook. Binnen een uur is het gegenereerd.” Fixje creëert nieuwe business, terwijl partners voor het bereik zorgen. De gebruikte apparaten leveren nieuwe omzet op, waarbij de fee voor de partner volgens Lennart interessant is voor alle betrokken partijen. Het is dan ook geen verrassing dat Trade in sinds de introductie eerder dit jaar enorm aan populariteit wint bij partners. “Op dit moment gaat 60 procent via de partners”, zegt Lennart.
Het gebeurt volgens Lennart bijna nooit dat een apparaat niet te redden is. Onderdelen als schermen en batterijen worden in het refurbishmentproces uitgebreid getest. Dat is iets waar Fixje al sinds de oprichting in 2013 veel aandacht aan besteedt. “We nemen bij vragen contact op met de klant”, zegt Lennart.
Internationale ambities
Trade in richt zich vooral op devices die hun waarde goed behouden, vervolgt Lennart. “Momenteel kopen we de populairste smartphones en tablets, zoals iPhones, iPads, MacBooks en Apple Watches. Daarnaast kunnen klanten ook hun Samsungs bij ons inleveren. We breiden het assortiment bovendien uit en binnenkort voegen we meer modellen van Samsung en Google Pixel toe. En daarna volgen er nog meer merken.”
Naast de verkoop aan consumenten biedt Fixje ook dropship voor refurbished producten. Fixje heeft inmiddels meer dan 500 grootzakelijke klanten, en dat aantal blijft groeien. “Dankzij de combinatie van dropshippingdiensten en de op maat gemaakte inruilportals hebben we een breed netwerk kunnen opbouwen”, zegt Lennart trots. “Partners profiteren van onze betrouwbare service en de aantrekkelijke fees.”
Maar dat is nog lang niet het einde, want Fixje heeft internationale ambities. “In november moet de website van Trade in internationaal zijn”, zegt Lennart enthousiast. “We zijn zelfs in gesprek met verschillende grote ketens om onze diensten in heel Europa aan te bieden.”
Neem voor meer informatie contact op met Lennart Mannes van Tradein.nl via e-mail: zakelijk@tradein.nl.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #4 2024)