Backblaze is een bekende naam in het backup en storage landschap. Dat komt vooral omdat het bedrijf sinds de start veel communiceert over harde schijven. Omdat het sinds enige jaren beursgenoteerd is moet het ook communiceren over de B2B en B2C omzet. Bij de laatste kwartaalcijfers valt daar iets op.
Groei
De omzet van het bedrijf, dat overigens nog nooit winst heeft gemaakt, vertoont een eigenaardig beeld. De cloudopslag groei nog steeds als kool, met 31 procent op jaarbasis om precies te zijn. Die andere opslag, de backup dienst valt terug naar 4 procent.
Lage churn
Het verschil tussen deze twee is te groot om genegeerd te worden. Het bedrijf noemt zelfs als mogelijke verklaring dat klanten vaker kiezen voor een jaarcontract van op dit moment $99 dan voor 12 opvolgende maandcontracten val elk $9. Die verklaring kan kloppen, want de retentiecijfers zijn amper veranderd. Het aantal klanten is niet afgenomen, wat ook een reden voor de abrupte afvlakking van de groei zou kunnen zijn.
Verandert de markt?
Er is echter nog een verklaring mogelijk. Wat we hier zien kan namelijk ook aantonen dat de markt op een paar vlakken verandert.
- Als eerste valt de denken aan gebruikers die minder snel bereid zijn een tweede en betaalde externe opslagaanbieder te gebruiken. Deze groep heeft immers via een SaaS Officepakket aanbieder al de nodige opslag.
- Een ander signaal dat dit afgeeft is dat de groei van de storagebehoefte van niet zakelijke gebruikers zich anders ontwikkeld dan gedacht. Daar waren al eerder indicaties voor te vinden, maar Backblaze zou dat dus kunnen bevestigen.
- De derde optie kan zijn dat bedrijven en consumenten uit kostenoverwegingen afzien van het strikt naleven van de 1,2,3 backup regels. Dat zou zeer te betreuren zijn, maar ook daarvoor geldt: dat signaal is al vaker opgevangen.
Kortom: wat een gewoon en redelijk saai overzicht van kwartaalcijfers lijkt is dat mogelijk niet. Het signaal dat Backblaze over trends van de gewone, conventionele backup afgeeft is iets om te onthouden.