Meer dan een kwart van de Nederlandse IT-professionals (28%) is het niet eens met de stelling “de bedrijfsdata van het bedrijf waar ik werk is te vertrouwen.” Dit blijkt uit onderzoek dat Reltio heeft laten uitvoeren onder 200 Nederlanders werkzaam als leidinggevende en/of binnen de IT. In dit onderzoek, uitgevoerd door Multiscope is aan IT-professionals gevraagd hoe zij naar data kijken, hoe ze ermee omgaan en welke uitdagingen ze ervaren bij het managen van data.
Rol van data binnen bedrijven
Ook voor het versnellen van bedrijfsprocessen (58%) en het verbeteren van klantervaringen (51%) zijn data een belangrijke bron. Voor sales- of marketingdoeleinden (31%) geldt dat minder. De grootste voordelen van op data gebaseerde bedrijfsprocessen zijn snelle inzichten die data kunnen opleveren (48%); betrouwbare data die impact en prestaties ondersteunen (46%); en meer efficiëntie in het bedrijf (44%).
‘’Het zekerstellen van betrouwbare data is een cruciaal proces. Betrouwbare data vraagt om een moderne data management oplossing, die eenvoudig is te implementeren en waarbij de kwaliteit van kerndata continu wordt gemonitord en verbeterd. Het verder vergroten van data betrouwbaarheid vraagt juist ook om een holistische benadering waarbij data van alle systemen en resources up-to-date, geschoond en consistent wordt gehouden, waarbij deze data dan ook real-time benaderbaar is voor alle data-gebruikers. Gemiddeld is 70% van alle data van organisaties binnen 1 jaar verouderd. Met de aanhoudende groei van data is een moderne Cloud MDM oplossing gecombineerd met AI en ML technieken noodzakelijk om dit proces efficiënt te laten gebeuren.”
Gebrek aan expertise
Meer dan een kwart van de Nederlandse IT-professionals (28%) is het niet eens met de stelling over het vertrouwen van bedrijfsdata. Dit gebrek aan vertrouwen wordt voornamelijk veroorzaakt door het gebrek aan goede systemen, het feit dat men denkt dat er altijd een klein risico is op besmette data (25%) én een gebrek aan expertise om de betrouwbaarheid van data te beoordelen – bij zichzelf en/of het bedrijf.
Het gebrek aan expertise bij werknemers (39%) is dan ook een van de drie grootste uitdagingen bij het integreren van data. Alleen het gebrek aan uniformiteit van data (49%) en twijfels over gegevensbeveiliging (45%) worden op dat vlak als nog grotere uitdagingen gezien. Wanneer data niet op orde zijn, voorzien IT-professionals vooral een verhoogd risico op fouten (60%), verminderde klanttevredenheid (47%) en operationele inefficiëntie (45%). Slechts 35% denkt door verkeerde data directe zakelijke kansen te missen.
Betrouwbaarheid ook grootste uitdaging
Ondanks het feit dat een groot aantal bedrijven vertrouwen heeft in bedrijfsdata, wordt de betrouwbaarheid van data tegelijkertijd aangeduid als grootste uitdaging rondom datamanagement. Ruim een kwart van de Nederlandse IT-professionals noemt de betrouwbaarheid van de data als grootste uitdaging (26%), samen met de risico’s van hacks en het lekken van data (26%). Artificial Intelligence (AI) wordt juist gezien als kans; de meerderheid verwacht dat door het gebruik van AI de efficiëntie van het bedrijf vergroot wordt.
“Het realiseren van betrouwbare data is een cruciaal onderdeel van de datastrategie. Aantoonbaar betrouwbare data is de motor van vele business initiatieven en beslissingen. In praktijk blijkt echter dat (maar) 50% van de business beslissingen wordt genomen o.b.v. van kwantitatieve en complete data. Het is mooi om te zien dat de meerderheid van de IT-professionals hun data vertrouwen. Maar er ligt voor bedrijven nog wel degelijk een uitdaging om die betrouwbaarheid van data te bestendigen in een wereld waar de hoeveelheid data en aantallen bronnen exponentieel blijft groeien. Zeker in combinatie met schaarste aan expertise en de grotere rol van AI en ML.”